Byggahus.se
Hej! Okunnig här. Är detta blåbetong?

• Grå betong och brunt trä syns bakom en gul isoleringsmaterialskikt i en byggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser det inte ut som.

Ja, det ser det ut att vara.

Med det sagt: det finns ingen som helst anledning till oro!

larsbj larsbj skrev:
Det ser det inte ut som, ser ut som vanlig puts ?
Vad olika man kan se, jag tycker det ser ut som ihopmurade block av blåbetong som det är gulmålad puts på :thinking:.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Lägg upp några fler bilder, helst skarpare

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Här är några bilder till

• Skadad gipsvägg med avfallande puts och synlig träregel, indikation på fuktskada eller slitage.
    Skapa konto
  • Närbild på en väggöppning med exponerade träbjälkar och grov murbruk.
    Skapa konto
  • Skadat område med sprickor och löst puts vid träbjälke och betonggolv, behov av renovering.
    Skapa konto
Jag röstar fortfarande på alternativet "ja, det är blåbetong".

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag röstar fortfarande på alternativet "ja, det är blåbetong".
Haha , ja tycker inte det är nog blått, utan det ser ut som vanlig gasbetong.

Bäst kanske om TS knackar så det blir en färsk brottyta.

Håller för övrigt med om att det inte är ett problem.

BirgitS
larsbj larsbj skrev:
Bäst kanske om TS knackar så det blir en färsk brottyta.
Och om TS kan berätta om det verkligen ser blått ut. Vi vet ju inte hur rättvisande färgfiltret i kameran är.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och om TS kan berätta om det verkligen ser blått ut. Vi vet ju inte hur rättvisande färgfiltret i kameran är.
Så kan det va, mobilbilder är ofta missvisande.
Här är färgen ja tänker mig.
Nahaufnahme eines porösen blauen Schwammsteins auf weißem Hintergrund.
Skapa konto

Som tidigare skrivit så är färger svårt att säga utifrån bilder.
I vilket avseende behöver du veta om det är blåbetong eller ej? Är det för rivning och deponi, radonproblem eller bara nyfikenhet?

Kan försöka få loss en bit imorgon och fota.
Vi har köpt ett hus, och såg detta idag längst in i matkällaren. Så anledningen till frågan är vår boendemiljö. Detta är vårt första hus, och jag blir orolig över att det ska vara farligt. Vet väldigt lite om det, men antar att man måste göra en långtidsmätning av radon innan man kan veta om det ens är värt att göra något åt. Om det nu är blåbetong. Tack för svar hittills!

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Jag hade radea ute och gammamätte i mitt rivningsobjekt. Kostade 700 kr och tog typ 10 min. Nu hottade dem ingen blåbetong kanske tar längre tid om det är blåbetong. Men om man behöver avgöra om det finns blåbetong och i vilken del av huset så var det väldigt prisvärt och oförstörande provning.

MrAgnér MrAgnér skrev:
Kan försöka få loss en bit imorgon och fota.
Vi har köpt ett hus, och såg detta idag längst in i matkällaren. Så anledningen till frågan är vår boendemiljö. Detta är vårt första hus, och jag blir orolig över att det ska vara farligt. Vet väldigt lite om det, men antar att man måste göra en långtidsmätning av radon innan man kan veta om det ens är värt att göra något åt. Om det nu är blåbetong. Tack för svar hittills!

Hej,
Blåbetong som produkt är ofarlig att hantera, det är inte som med eternit och andra asbestbaserade produkter som man bör vara försiktiga med om de spricker och går sönder. Dvs det finns inget behov av sanering.

Blåbetongen är gjord av material som innehåller radon, och denna gas sönderfaller över tid och bildar radondöttrar. Exponering för dessa leder till ökad risk för lungcancer. Därför är det bra att ha koll på sin ventilation om man har ett hus byggt med blåbetong i boendemiljön (som jag har). Nivån kan då mätas mha långtidsmätning, som ibland erbjuds gratis av kommunen, och ligger man högt får man se över sin ventilation. Vi klarar oss under gränsvärdet med självdrag, men jag har lagt till en del ventiler när jag renoverat huset.

Det finns också vetenskapligt styrkta samband att radon ger ökad risk för lungcancer i kombination med rökning, och att det är mer effektivt att sluta röka.

Balanserad information i ämnet: https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/radon/vad-ar-radon/halsorisker-med-radon/

Lycka till med huset!
Johan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.