Byggahus.se
Hej,

Jag ska borra igenom husgrunden (ca 30 cm betong) och har beställt SDS borr till borrhammaren.
Bör man för-borra med ett mindre borr innan 25mm eller kan man köra 25mm direkt?

25 direkt funkar bra, tänk på att det kan slå sönder en del vid utgångshålet bara

• Gilla
4integration och 1 till
  • Laddar…
4integration jocke4u skrev:
Hej,

Jag ska borra igenom husgrunden (ca 30 cm betong) och har beställt SDS borr till borrhammaren.
Bör man för-borra med ett mindre borr innan 25mm eller kan man köra 25mm direkt?
Ska du borra många hål?Är nog inga större problem förutom att borren blir varm om du ska borra många hål.

• Gilla
4integration
  • Laddar…
C
4integration jocke4u skrev:
Inte förborra när du borrar med hammarborr. Däremot är 25 mm i betong lite på gränsen för vad en "normal" SDS+-maskin klarar av.

• Gilla
4integration och 1 till
  • Laddar…
Hyr en Hiilti så går det som smör.

• Gilla
4integration
  • Laddar…
V ViktorHg skrev:
25 direkt funkar bra, tänk på att det kan slå sönder en del vid utgångshålet bara
Jo, det hade jag på känn, får ta det försiktigt emot slutet.

V växelventil skrev:
Ska du borra många hål?Är nog inga större problem förutom att borren blir varm om du ska borra många hål.
Nä, 2 st och ingen brådska så kan låta det svalna.

C cpalm skrev:
Inte förborra när du borrar med hammarborr. Däremot är 25 mm i betong lite på gränsen för vad en "normal" SDS+-maskin klarar av.
Får ge det ett försök.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Hyr en Hiilti så går det som smör.
Jepp, skiter det sig blir det så

Om du förborrar helt igenom med ett klent borr kan du borra några centimeter in från baksidan där det klena borret gått igenom med tjockborret.
Då slipper du genomslaget på baksidan.
Och du ser om hålet hamnar där du tänkt dig.

/Höghus.

Redigerat:
  • Gilla
4integration och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.