Kalle91
Hej,

Har en del rör i ett äldre hus som varit isolerade enligt nedan bild. Mycket var slitet och tänkte ersätta det. Hittar nu ingen isolering som kan täcka alla rören i ett svep. Rören sitter tätt intill varandra så det är svårt med dem vanliga rörisoleringarna.

Någon som har nå tips?
 
  • Gamla isolerade rör tätt intill varandra på ett vindsgolv med träbjälkar och sliten isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nätmatta och ståltråd. Funkade redan för 50 år sedan.
 
Vad är det för rör?
 
Kalle91
useless useless skrev:
Vad är det för rör?
Dem två vita är till tappvattnet och dem två i kopparfärg är till radiatorerna. Mix av kalla och varma rör. Tidigare var dem svepta med liladan isolering som du ser på bild. Kalla rör går väl kondens så man kanske ska svepa i nå plast eller nåt. Vet inte hur viktigt det är.
 
Kalle91
useless useless skrev:
Tappvattenröret kan bli lite kallt, men det brukar inte vara något problem eftersom man inte spolar vatten så långa stunder i taget.
Jag skulle ha kört med typ sån här:
[länk]
Funkar denna tror du? https://www.hornbach.se/shop/Isoler...MIyJSWqZDt8gIVBTcYCh0mQA1xEAQYASABEgJHrvD_BwE

Är nämligen på hornbach nu:rofl: den du skickade verkar vara svår o hitta... samt dyr. Tänkte jag kanske kan bli klar med inköpet idag.
 
Det är väl samma som jag länkade till i stort sett.
 
Kalle91
useless useless skrev:
Det är väl samma som jag länkade till i stort sett.
Verkar så...
 
  • Flertalet förpackade Rockwool isoleringsrullar staplade på en träpall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Egentligen obra att ha rören på kallvinden. Blir det ett längre strömavbrott när det är som kallast räcker det inte med isolering. Men det verkar ha klarat sig många år hittills.
Jag hade också vattenrör på kallvind men flyttade in dem i bjälklaget under uppvärmt utrymme eftersom golven ändå var borttagna.
 
Kalle91
imported_Benno imported_Benno skrev:
Egentligen obra att ha rören på kallvinden. Blir det ett längre strömavbrott när det är som kallast räcker det inte med isolering. Men det verkar ha klarat sig många år hittills.
Jag hade också vattenrör på kallvind men flyttade in dem i bjälklaget under uppvärmt utrymme eftersom golven ändå var borttagna.
Tack för infon. Blir ingen flytt av rör just nu iallafall, får se längre fram
 
Kalle91
useless useless skrev:
Det är väl samma som jag länkade till i stort sett.
Tack för supporten. Då fick man det överstökat(y):cool:
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.