Hej,
Har en del rör i ett äldre hus som varit isolerade enligt nedan bild. Mycket var slitet och tänkte ersätta det. Hittar nu ingen isolering som kan täcka alla rören i ett svep. Rören sitter tätt intill varandra så det är svårt med dem vanliga rörisoleringarna.
Någon som har nå tips?
Har en del rör i ett äldre hus som varit isolerade enligt nedan bild. Mycket var slitet och tänkte ersätta det. Hittar nu ingen isolering som kan täcka alla rören i ett svep. Rören sitter tätt intill varandra så det är svårt med dem vanliga rörisoleringarna.
Någon som har nå tips?
Hej. Tack för snabbt svar. Behöver det vara aluminiumklätt? Likt dem här rörisoleringarna:useless skrev:
https://cdon.se/bygg-verktyg/roriso...VSrLICh3FBgrXEAQYBCABEgIsG_D_BwE&gclsrc=aw.ds
Dem två vita är till tappvattnet och dem två i kopparfärg är till radiatorerna. Mix av kalla och varma rör. Tidigare var dem svepta med liladan isolering som du ser på bild. Kalla rör går väl kondens så man kanske ska svepa i nå plast eller nåt. Vet inte hur viktigt det är.useless skrev:
Tappvattenröret kan bli lite kallt, men det brukar inte vara något problem eftersom man inte spolar vatten så långa stunder i taget.
Jag skulle ha kört med typ sån här:
https://www.paroc.se/produkter/teknisk-isolering/vvs-natmattor/paroc-vent-mat-comfort
Jag skulle ha kört med typ sån här:
https://www.paroc.se/produkter/teknisk-isolering/vvs-natmattor/paroc-vent-mat-comfort
Funkar denna tror du? https://www.hornbach.se/shop/Isoler...MIyJSWqZDt8gIVBTcYCh0mQA1xEAQYASABEgJHrvD_BwEuseless skrev:
Är nämligen på hornbach nu
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Egentligen obra att ha rören på kallvinden. Blir det ett längre strömavbrott när det är som kallast räcker det inte med isolering. Men det verkar ha klarat sig många år hittills.
Jag hade också vattenrör på kallvind men flyttade in dem i bjälklaget under uppvärmt utrymme eftersom golven ändå var borttagna.
Jag hade också vattenrör på kallvind men flyttade in dem i bjälklaget under uppvärmt utrymme eftersom golven ändå var borttagna.
Tack för infon. Blir ingen flytt av rör just nu iallafall, får se längre framimported_Benno skrev:
Egentligen obra att ha rören på kallvinden. Blir det ett längre strömavbrott när det är som kallast räcker det inte med isolering. Men det verkar ha klarat sig många år hittills.
Jag hade också vattenrör på kallvind men flyttade in dem i bjälklaget under uppvärmt utrymme eftersom golven ändå var borttagna.
Klicka här för att svara

