3 986 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Gips på installationsskikt
Sida 1 av 2
Ska bygga ett fritidshus från Lundqvist Trävaru där huset monteras i 120cm-moduler. Är alltså stående reglar med cc 120cm. Min tanke har varit att montera gips direkt på detta, men inser nu att jag gjort en tankevurpa då jag tänkt att reglarna satt med cc 60cm vilket ju inte är fallet.
Jag tänker att ett installationsskikt med liggande 45-reglar är nödvändigt, men här blev jag lite osäker på hur man löser det smidigast? Sätter man dessa reglar med cc 60cm (liggandes), hur blir det då med de stående skarvarna på gipsskivorna? Man kan väl inte ha dessa utan regel bakom? Brukar man sätta även stående reglar med cc 90 eller 120cm beroende på bredd på gipsskivorna?
Jag tänker att ett installationsskikt med liggande 45-reglar är nödvändigt, men här blev jag lite osäker på hur man löser det smidigast? Sätter man dessa reglar med cc 60cm (liggandes), hur blir det då med de stående skarvarna på gipsskivorna? Man kan väl inte ha dessa utan regel bakom? Brukar man sätta även stående reglar med cc 90 eller 120cm beroende på bredd på gipsskivorna?
Det finns T-profil för detta att köpa på bla Byggmax. Du ställer gipsen pch använder den i dom stående skarvarna. Tänk på att köpa kombi gipsskruv bara så du kan skriva både i stålet och träregeln utan problem
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Om du vill behålla din befintliga plan är väl det enklaste att bara sätta in ett gäng extra stående reglar, så att du får CC60. (Plåt eller metall efter tycke och smak)
Fast själv skulle jag nog sätta ett lager K-plywood på reglarna och gips på¨det. Prisskillnaden mot OSB är ju inte så extrem och då är det ju bara att köra på utan att behöva tänka på reglar etc. när man inreder (och man får en "massivare känsla" i väggarna.
Fast själv skulle jag nog sätta ett lager K-plywood på reglarna och gips på¨det. Prisskillnaden mot OSB är ju inte så extrem och då är det ju bara att köra på utan att behöva tänka på reglar etc. när man inreder (och man får en "massivare känsla" i väggarna.
Du menar att man fäller in stålregeln i isoleringen? Det låter ju som ett intressant alternativ.Dowser4711 skrev:
Om du vill behålla din befintliga plan är väl det enklaste att bara sätta in ett gäng extra stående reglar, så att du får CC60. (Plåt eller metall efter tycke och smak)
Om man har liggande 45-reglar antar jag att man inte bör sätta dessa profiler utanpå dessa reglar? Utan antingen såga bort lite där profilen passerar träregeln, eller kapa profilen i sektioner som passar emellan? Om profilen sätts utanpå reglerna hamnat skarven 2-3mm längre ut än vilket ju rimligtvis kommer skapa problem. Eller tänker jag fel?Matti_75 skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 400 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 400 inlägg
Spånskiva tycker jag är ett mycket intressant alternativ med dagens priser i torra utrymmen. Spånskivan är helt oberörd av prishöjningarna och duger fint till det mesta man behöver om än den inte riktigt är lika bra som osb eller plyfa. Alla som bott en tid i ett äldre Älvsbyhus (m fl) vet att det är inga problem att skruva upp även rätt tunga saker i 10mm spånskiva.
Installationsskiktet känns sådär prisvärt om man inte använder den till det den är tänkt till.
Installationsskiktet känns sådär prisvärt om man inte använder den till det den är tänkt till.
Redigerat:
Tanken har varit att husleverantören inte plastar in väggarna, utan att jag gör det efter att elektrikern gjort sitt jobb. Om vi kör på ett installationsskikt kan vi så klart plasta in från början och att elektrikern gör sitt i installationsskiktet.A Emil_K skrev:
Ja, en 12mm spån kostar ju mindre än hälften av en OSB. Att jag vill skippa OSB/träskiva är pga kostnaden, att jag inte tycker att det är värt så många tusen extra bara för att slippa gipsmolly. Är som sagt ett fritidshus och måste hålla nere kostnaderna.Rickard. skrev:
Spånskiva tycker jag är ett mycket intressant alternativ med dagens priser i torra utrymmen. Spånskivan är helt oberörd av prishöjningarna och duger fint till det mesta man behöver om än den inte riktigt är lika bra som osb eller plyfa. Alla som bott en tid i ett äldre Älvsbyhus (m fl) vet att det är inga problem att skruva upp även rätt tunga saker i 10mm spånskiva.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 400 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 400 inlägg
Precis och beställer man ett lass 10mm spån borde man vara relativt nära vad kostnaden för t-plåtarna blir. 45x45 regeln kan man då också byta ut mot t ex 28x70 om man prioriterar pris och plats men då tappar man fördelarna med ett installationsskikt.J jknut skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 400 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 400 inlägg
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 400 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 400 inlägg
Jag vet faktiskt inte.J jknut skrev:
En 45x45 med 2x skivor är mer än tillräckligt men helt utan stöd på baksida och med enkelgips är jag inte lika säker, jag tror det kommer funka om man hittar bra reglar men bara det kan vara ett projekt. 45x70 är ofta enklare att hitta i bra kvalité och enklare att jobba med tycker jag.
Nä det behövs inte jackas ur någonting.J jknut skrev:Om man har liggande 45-reglar antar jag att man inte bör sätta dessa profiler utanpå dessa reglar? Utan antingen såga bort lite där profilen passerar träregeln, eller kapa profilen i sektioner som passar emellan? Om profilen sätts utanpå reglerna hamnat skarven 2-3mm längre ut än vilket ju rimligtvis kommer skapa problem. Eller tänker jag fel?