Hej
Idag sket det sig med kaklingen. Första gången jag kaklar. Jag tror jag vet vad jag gjorde för fel. 30x60 & 20x60 granitkeramikplattor, & jag satte bara fix på väggen. Var nog dessutom lite långsam.
You live & you learn ...
Dessutom så lyfter ju nivåsystemet ena plattan lite när man skruvar på hatten, & då måste nog fixet vara hyfsat nypålagt
Märkte när jag kom tillbaka lite senare att många plattor var lösa, så jag tog ner över hälften & skrapade av fixet från väggen & plattorna. Tänker försöka igen imorgon.

Och nu till min fråga: Kan jag bara borsta av baksidan av plattorna (som jag skrapade idag) före jag börjar sätta, eller behöver jag skura dem ?

Gör plattorna så rena du kan nu.

det är inga enkla format att börja med det där.

Blanda väldigt lite fix och se till att rita stödlinje på väggen innan du börjar.

Vad använder du för fixkam?

Tack Mathias !
Så rena jag kan. Då får det bli att skura dem imorgon bitti. Borde jag skura väggen också ?
Jag har använt en 12mm kam, men tänker om jag ska sätta fix på båda sidorna, så borde jag gå ner i storlek :thinking:

Redigerat:
Imorgon lossnar ingenting från plattorna….:) men det behöver inte vara helt rent från fix. skrapa av väggen bara så det är slätt.

Jag skulle nog köra med lite mindre kam tror jag, max 10mm, men det beror ju lite på underlaget också. 12mm kam på både platta och vägg blir väldigt mycket fix….

Ok vad skönt. Då borstar jag bara plattorna & väggen med en torr diskborste eller rotborste nu på morgonen.
Ja jag tänkte också det. Jag har en 6 & en 8mm kam hemma, så får bli någon av dem.

Hur lång tid tar det för fixet att bränna?
På förpackningen (Heydi) står det att man kan foga efter 8 timmar. Men efter 8 timmar var fixet väldigt löst fortfarande. 12° i rummet, men satte in en fläkt över natten så nu har det varit 17° & fixet verkar hårt

Fixet håller sig längre i hinken men ytan torkar fort på väggen. Max 15 min på väggen innan kaklet är på plats tror jag det var för kiilto som jag använde. När jag kaklade 30*60 första gången satte jag inte upp mer fix på väggen än för två plattor åt gången. Stryk baksidan på plattan med platta sidan av fixkammen. Det ger bättre vidhäftning.

Fick du till fixet för löst eller var det relativt fast?

Fick till fixet fast & klibbigt.
Jasså med släta sidan ?
20 min står det på Heydi säcken. Å jag var nog lite långsam emellanåt. Som sagt, så gjorde jag nog många fel.
Håller på att riva av det värsta dammet nu på baksidorna av plattorna samt väggen

Detta kan ju också ha bidragit till att plattorna släppte.
Jag tyder tillverkningsdatumet som mars -19
Isf ska jag åka & byta resterande säckar
Jag hade glömt att dra ut en av nivåsystemets enheter (den sorten som man återanvänder hela) & det gick hur lätt som helst att snurra pinnen bakom plattan & dra ut den. Alltså är fixet kletigt bakom plattorna fortfarande. Som en deg ungefär

• Sönderriven säck med tryckt tillverkningsdatum "03/19" som indikerar potentiellt för gammalt byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Close-up av byggproduktinformation med tillverkningsdatum och beskrivning på Heydi Flexlight White.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vart i kontakt med Derome & jag tydde datumet rätt. Fixet var gammalt, så jag ska byta alla säckarna. Köpte det i höstas ...
För säkerhets skull så tog jag ner resten av plattorna också. Börjar om från början imorgon

människa människa skrev:
Vart i kontakt med Derome & jag tydde datumet rätt. Fixet var gammalt, så jag ska byta alla säckarna. Köpte det i höstas ...
För säkerhets skull så tog jag ner resten av plattorna också. Börjar om från början imorgon
Ja bra att du upptäckte det, finns en anledning till varför många affärer har lite av sådana grejer på hyllan, typ som fog också, dåligt bäst före datum är viktigt att kolla

• Gilla
människa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.