Hej!
Ville fråga er om 5-6 paket laminat med 8 i varje paket, räcker till mitt rum som är 12,5kvm? En golvplanka täcker 2,69kvm.
Det jag är osäker på är ”spillet” hur mycket kan gå åt?
Här är länken om ni behöver den:
https://www.byggmax.se/laminatgolv-silverlight-grey-1-stav-p13766
Ville fråga er om 5-6 paket laminat med 8 i varje paket, räcker till mitt rum som är 12,5kvm? En golvplanka täcker 2,69kvm.
Det jag är osäker på är ”spillet” hur mycket kan gå åt?
Här är länken om ni behöver den:
https://www.byggmax.se/laminatgolv-silverlight-grey-1-stav-p13766
Redigerat av moderator:
Det blir ganska lite spill med klickgolv. Jag chansade nyligen på att köpa 11 paket med 3,18 m² / paket alltså 34,98 m² när utrymmet var 33,8 m². Det utrymmet är inte fyrkantigt utan sträcker sig över flera rum varför spillet ökar. På slutet fick jag köpa ett paket till för att det fattades en bit. Är utrymmet fyrkantigt tror jag du klarar dig med 5 paket. Vill du vara säker på att det räcker så köper du 6 paket.
Ajdå det var inte bra, man får använda sina math skills när det gäller sådana grejer och lägga till +2kvm golvplankor för att vara säker.A Avemo skrev:Det blir ganska lite spill med klickgolv. Jag chansade nyligen på att köpa 11 paket med 3,18 m² / paket alltså 34,98 m² när utrymmet var 33,8 m². Det utrymmet är inte fyrkantigt utan sträcker sig över flera rum varför spillet ökar. På slutet fick jag köpa ett paket till för att det fattades en bit. Är utrymmet fyrkantigt tror jag du klarar dig med 5 paket. Vill du vara säker på att det räcker så köper du 6 paket.
Men skönt att höra att mitt räcker!
Ahh det var synd, men gött att byggmax inte ligger långt, hoppas det löste sig!A Avemo skrev:
Hur menar du? Ett teoretiskt absolut optimalt rum är väl rektangulärt och X,50 plankor långt och Y,00 plankor brett. Då får man väl maximal/optimal överlapp med 0,5 planka och inget spill alls, mer än hela överblivna brädor i sista paketet om det nu inte råkar gå jämt upp. Eller tänker jag fel?K Kane skrev:
Redigerat:
Detta rum är lite oturligt 3,11 x planklängden på långa delen så det blir lite spill. Teoretiskt behov på 36,6 plankor, jag fick ihop det med 39 st.Alfredo skrev: