P
Redigerat av moderator:
Beror på rummets mått, längd & bredd
Hur mycket man måste kapa bort på första/sista raden.
Hur nära skarvarna kommer varandra, rad för rad.
Hur nära väggen en skarv får vara.

P
Demmpa Demmpa skrev:
Beror på rummets mått, längd & bredd
Hur mycket man måste kapa bort på första/sista raden.
Hur nära skarvarna kommer varandra, rad för rad.
Hur nära väggen en skarv får vara.

Hur mycket man ska kapa bort vet jag tyvärr inte men måttet på rummet är:

bredd: 2.87m
Längd: 4.3m

Det blir ganska lite spill med klickgolv. Jag chansade nyligen på att köpa 11 paket med 3,18 m² / paket alltså 34,98 m² när utrymmet var 33,8 m². Det utrymmet är inte fyrkantigt utan sträcker sig över flera rum varför spillet ökar. På slutet fick jag köpa ett paket till för att det fattades en bit. Är utrymmet fyrkantigt tror jag du klarar dig med 5 paket. Vill du vara säker på att det räcker så köper du 6 paket.

5 paket räcker med en brädas marginal. Om du har typ 30 cm överlapp.

P
A Avemo skrev:
Det blir ganska lite spill med klickgolv. Jag chansade nyligen på att köpa 11 paket med 3,18 m² / paket alltså 34,98 m² när utrymmet var 33,8 m². Det utrymmet är inte fyrkantigt utan sträcker sig över flera rum varför spillet ökar. På slutet fick jag köpa ett paket till för att det fattades en bit. Är utrymmet fyrkantigt tror jag du klarar dig med 5 paket. Vill du vara säker på att det räcker så köper du 6 paket.
Ajdå det var inte bra, man får använda sina math skills när det gäller sådana grejer och lägga till +2kvm golvplankor för att vara säker.

Men skönt att höra att mitt räcker!

P
K Kane skrev:
5 paket räcker med en brädas marginal. Om du har typ 30 cm överlapp.
30cm låter rätt mycket. Bra att jag köpte 6 paket.

Här syns hur mycket jag saknade på slutet. Men jag har inte mer än en mil till Byggmax. Så det var ingen stor risk att ta. Det var speciella omständigheter med utrymmets form som ökade spillet en aning.
Parkettgolv nästan färdiglagt i kök med verktyg och dammsugare; en mindre del vid väggen är ofullständig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Revy skrev:
30cm låter rätt mycket. Bra att jag köpte 6 paket.
30 cm är bra. Kör du mindre går det åt mindre golv.

P
A Avemo skrev:
Här syns hur mycket jag saknade på slutet. Men jag har inte mer än en mil till Byggmax. Så det var ingen stor risk att ta. Det var speciella omständigheter med utrymmets form som ökade spillet en aning.
[bild]
Ahh det var synd, men gött att byggmax inte ligger långt, hoppas det löste sig!

P
K Kane skrev:
Så om jag har 15cm överlapp så behövs mer golv?

K Kane skrev:
Hur menar du? Ett teoretiskt absolut optimalt rum är väl rektangulärt och X,50 plankor långt och Y,00 plankor brett. Då får man väl maximal/optimal överlapp med 0,5 planka och inget spill alls, mer än hela överblivna brädor i sista paketet om det nu inte råkar gå jämt upp. Eller tänker jag fel?

Redigerat:
Revy skrev:
Mindre skrev jag ju.

Alfredo Alfredo skrev:
Hur menar du? Ett teoretiskt absolut optimalt rum är väl rektangulärt och X,50 plankor långt och Y.00 plankor brett. Då får man väl maximal/optimal överlapp med 0,5 planka och inget spill alls, mer än hela överblivna brädor i sista paketet om det nu inte råkar gå jämt upp. Eller tänker jag fel?
Detta rum är lite oturligt 3,11 x planklängden på långa delen så det blir lite spill. Teoretiskt behov på 36,6 plankor, jag fick ihop det med 39 st.

Revy skrev:
Såg inte om det stod någon läggningsanvisning på Byggmaxlänken. Men min 30 cm brukar vara rekommenderat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.