P
Sitter och velar och behöver lite input!

Har köpt ett Willab Garden Green Room Wall Elegant med 60 cm mur, 312x464 cm, 14,6 m2. Jag avser att sätta murbeklädnad av granit både utvändigt och invändigt. Grunden blir 10 cm gjuten platta.

Val 1: Formbygga vägg 60 cm och gjuta 7 cm tjock vägg. Dra upp 10 mm armering ur plattan var 30:e cm och sedan horisontella 10 mm på tre ställen runt om. Sedan 6150 på bägge sidor. Sedan grovbetong C25/C30. Detta blir ju starkast men drar iväg i arbetstid och formvirkeskostnad (galet dyrt, 3.000 kr plywood och 3.000 kr reglar). Betongen kostar ca 2.000 kr med armering 2.000 kr. Totalt ca 10.000 kr.

Val 2: Mura med 75 mm Weber lecablock. Har not och spont men ingen horisontell förankring. 3 block på varandra och sen växthus på ihop med 80+80 kg murbeklädnad (kan iof förstärka också över skarvarna). Kan ju dra upp armering på samma sätt ur plattan för att möta hålen i blocken. Men är det kört redan i tankestadiet? Kostnad ca 3.000 kr.

Val 3: Många kommer nog skriva tegel men vår källarmur kommer fixas murbeklädnad på i vår, så vore pampigt med granit även på växthuset..

Alla tankar emotses tacksamt!

MvH Jocke

P
Det blir att forma och gjuta med betong i två omgångar. Leca blir för ostabilt.

De blir ganska tjock med armering i väggen. Du bör ha minst 20mm täckskit med betong över armering en annars finns risk att fukt tränger in till armering så den börjar rosta å spräcker betongen. Sen blir det overkill med så mycket armering. Antingen kan du skippa mattorna och lägga tätare med dom horisontella järnen typ c/c 150. Eller skippar du dom horisontella järnen och lägger matta på en sida om dom stående järnen. Båda alternativen håller plus att det blir billigare. Kom ihåg att lägga b-järn (ett armeringsjärn som du bockat i 90') i hörnen bara så att du binder ihop väggarna med varandra (y)

• Gilla
Anonymiserad 184001
  • Laddar…
P
S Snickarkirre skrev:
De blir ganska tjock med armering i väggen. Du bör ha minst 20mm täckskit med betong över armering en annars finns risk att fukt tränger in till armering så den börjar rosta å spräcker betongen. Sen blir det overkill med så mycket armering. Antingen kan du skippa mattorna och lägga tätare med dom horisontella järnen typ c/c 150. Eller skippar du dom horisontella järnen och lägger matta på en sida om dom stående järnen. Båda alternativen håller plus att det blir billigare. Kom ihåg att lägga b-järn (ett armeringsjärn som du bockat i 90') i hörnen bara så att du binder ihop väggarna med varandra (y)
Ja, jag tog bort nätet då det bygger 12 mm mot vanliga 10:or. 10+10 i de vertikala plus 10 i tre varv känns vettigt. Då får jag precis 20 mm på vardera sida. Dessutom 20x20 cm nätrutor med 10 mm istället för 15x15 cm med 6 mm.

Lite orolig för att hålla toleranserna bara. Har inte jättemycket svängutrymme så formen måste vara stabil även på 80 cm höjd från sulan...

S
Du kan göra väggen tjockare så blir det enklare att mura. Du behöver inte göra muren med minitjocklek för att matcha växthusstommen.

P
S sinuslinus skrev:
Du kan göra väggen tjockare så blir det enklare att mura. Du behöver inte göra muren med minitjocklek för att matcha växthusstommen.
Jag vill ju helst ha så stor inomhusyta som det bara går, därav betong :) Har 10-11 cm helst att röra mig på.

7 cm betong
1,5 cm kant på murbeklädnaden son tunnast i kanten, invändigt och utvändigt ger 3 cm.
Naturstensfix, invändigt och utvändigt ger ca 1 cm.

Där är mina 11 cm :(

Går jag upp till Leca 15 cm tex är jag på 19 cm och förlorar 1,25 kvadratmeter i växthuset :(

Okej ja då borde de vara lungt! De finns 20mm armeringsdistanser att köpa spikar du sånna i formen å sen sätter fast armeibgen i dom så håller ju ju måtten (y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.