3 986 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Gips på installationsskikt
Fick förslaget från Lundqvist (tillverkaren av husmodulerna) att sätta osb på reglarna (cc 1200) och sen skruva gips på det. Men känns ju som att det kommer bli svajigt? Så lutar mer åt förslaget ovan att sätta in en extra 45x70 i varje fack och köra gips på det. Att hantera 2,7x1,2-gips känns dock som en utmaning
Ja, det var nog i så fall tanken att lägga osbn liggande, men i så fall behöver man ju en gipsskruv som är max 13+11=24mm lång för att inte riskera gå igenom plasten? Finns ju 25mm skruv, men man vill ju dra in skallen nån mm, så känns ju sådär? Eller tänker jag fel?richardtenggren skrev:
Så följetongen fortsätter! Efter en del kontakt med hustillverken som föreslog OSB på 1200-reglarna kollade jag igenom offerten lite tydligare och inser att de faktiskt monterar in extra stående reglar så man får cc 600 på de stående reglarna vilket ju är perfekt.
Nu visar det sig när jag fick tillgång till montageanvisningarna (även om jag inte kommer montera väggblocken själv) att man måste skruva upp 11mm OSB på alla ytterväggar för att huset ska bli stabilt nog enl. gällande regler/krav, så får bli OSB iaf...
Om man kör 900-gips och skruvar med 25mm skruv, finns det risk att man gör hål i plasten bakom? Lär ju sticka ut ca 2-3mm. (Där det passar kan man ju så klart dra in 30mm skruv i reglarna)
Nu visar det sig när jag fick tillgång till montageanvisningarna (även om jag inte kommer montera väggblocken själv) att man måste skruva upp 11mm OSB på alla ytterväggar för att huset ska bli stabilt nog enl. gällande regler/krav, så får bli OSB iaf...
Om man kör 900-gips och skruvar med 25mm skruv, finns det risk att man gör hål i plasten bakom? Lär ju sticka ut ca 2-3mm. (Där det passar kan man ju så klart dra in 30mm skruv i reglarna)
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 399 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 399 inlägg
Jag hade köpt 120cm gips och förskjutigt skarvarna mot osb:n och skruva i reglarna (som man egentligen ska) men det spelar det faktiskt ingen roll om du skruvar igenom plasten, annars skulle man ju aldrig kunna skruva upp något på väggarna.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden