Vi har en liten mur mot gatan som ”faller ihop". Det beror troligen på tre faktorer: hur den är gjord, ålder och att man skruvat på ett staket ovan på. Borde inte vara omöjligt att fixa. Men jag misslyckats tre ggr. Vill inte ta bort muren.
Försök ett: använd helt fel bruk. Såg fin ut någon månad sen blev sämre än före lagningen.
Försök två: provade en fiberinblandad combitex på begänsade ställen. Blev hårt och bra, men hade svårt att fylla ut och misslyckades med att gjuta fast gängstavar till staketet.
Försök tre: gick ett år eller två efter försök två använde samma fiberinblandade bruk. Verkar blivit mjukare. Kan enkelt skrapa på det, så tror inte det håller. Har troligen blivit för gammalt även om säcken var oöppnad.
Min huvudfråga är vilket bruk/cement ska jag använda? Leverantörerna hänvisar till återförsäljarna, där jag tyvärr inte hittar den kompetensen!
Försök ett: använd helt fel bruk. Såg fin ut någon månad sen blev sämre än före lagningen.
Försök två: provade en fiberinblandad combitex på begänsade ställen. Blev hårt och bra, men hade svårt att fylla ut och misslyckades med att gjuta fast gängstavar till staketet.
Försök tre: gick ett år eller två efter försök två använde samma fiberinblandade bruk. Verkar blivit mjukare. Kan enkelt skrapa på det, så tror inte det håller. Har troligen blivit för gammalt även om säcken var oöppnad.
Min huvudfråga är vilket bruk/cement ska jag använda? Leverantörerna hänvisar till återförsäljarna, där jag tyvärr inte hittar den kompetensen!
Är det inte en gjuten betongmur. Då är det ett litet elände att laga sprickor för den rör ju på sig i sprickan så alla lagningar går åt helsike. Kan du bila bort segment av muren där det har spruckit, ordna med nya armeringjärn och gjuta på muren.
Lagning via putsning sker med cementputs, typ finbetong (ballast + cement). Inte lätt att få snyggt, det bara rinner.
Lagning via putsning sker med cementputs, typ finbetong (ballast + cement). Inte lätt att få snyggt, det bara rinner.
Har sett förslag på att bila ur en bit, borra hål på vardera sidan om sprickan och dra dit några kramlor som man böjt till av armeringsjärn som fixerar halvorna. (Innan man putsar/gjuter in dem). Dock inget jag testat själv.Claes Sörmland skrev:
Har själv lyckats bra med att fylla sprickor med tunnblandad reparationsbetong. Utmaningen är bara att få ner den på djupet. Man kan bila ur lite och/eller vibrera ner den på lämpligt sätt tänker jag.
Jag tror på den första lösningen, ungefär det jag tänkte mig i mitt svar.C cpalm skrev:Har sett förslag på att bila ur en bit, borra hål på vardera sidan om sprickan och dra dit några kramlor som man böjt till av armeringsjärn som fixerar halvorna. (Innan man putsar/gjuter in dem). Dock inget jag testat själv.
Har själv lyckats bra med att fylla sprickor med tunnblandad reparationsbetong. Utmaningen är bara att få ner den på djupet. Man kan bila ur lite och/eller vibrera ner den på lämpligt sätt tänker jag.
Klicka här för att svara