Vi flyttade till ett radhus för ett år sedan. Vi har varit upptagna med renovering invändigt och har inte brytt oss om utsidan (än). Vår granne lät bygga en större altan/veranda förra sommaren. Nu till våren så har skiljeväggen mellan oss lossnat från fasaden och lutar mot oss. Grannen fäste ett rep för att den inte ska ramla mot oss.
Räcket på deras altan är fastskruvat i skiljeväggen med 23 skruvar (!!) och är beroende av stöd. Det känns inte som att räcket på grannens sida är tillräckligt stabilt byggt för att klara sig på egna ben.
Jag undrar om det är så här man brukar bygga? Sättningar som sker på nya altanen kommer att direkt påverka skiljeväggen (som nu sitter 5 cm från fasadväggen). Jag hade gärna sett att räcket och skiljeväggen inte satt ihop.
Tar gärna feedback
Räcket på deras altan är fastskruvat i skiljeväggen med 23 skruvar (!!) och är beroende av stöd. Det känns inte som att räcket på grannens sida är tillräckligt stabilt byggt för att klara sig på egna ben.
Jag undrar om det är så här man brukar bygga? Sättningar som sker på nya altanen kommer att direkt påverka skiljeväggen (som nu sitter 5 cm från fasadväggen). Jag hade gärna sett att räcket och skiljeväggen inte satt ihop.
Tar gärna feedback
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 125 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 125 inlägg
Nja, man brukar inte skruva fast en skiljevägg med 23 skruvar i fasaden. Det var ju dumt men går att fixa. I övrigt ser det ju hantverksmässigt ok ut. Men jävlar vad fult. En riktig alfons-helikopter.
Tack för svar! Deras räcke sitter med 23 skruvar i skiljeväggen. Skiljeväggen står utan support mot fasaden nu 
Borde man be dem skruva loss räcket från skiljeväggen? Och sedan fästa skiljeväggen i fasaden igen?
Eller låta allt sitta ihop. Känns spontant som att det kommer bli mer problem om det sitter ihop som det gör nu.
Borde man be dem skruva loss räcket från skiljeväggen? Och sedan fästa skiljeväggen i fasaden igen?
Eller låta allt sitta ihop. Känns spontant som att det kommer bli mer problem om det sitter ihop som det gör nu.
Är det inte bättre att prata med grannen och be dom åtgärda problemet.C chokonanana skrev:Tack för svar! Deras räcke sitter med 23 skruvar i skiljeväggen. Skiljeväggen står utan support mot fasaden nu
Borde man be dem skruva loss räcket från skiljeväggen? Och sedan fästa skiljeväggen i fasaden igen?
Eller låta allt sitta ihop. Känns spontant som att det kommer bli mer problem om det sitter ihop som det gör nu.
Hur dom gör är väl deras problem.
Säger du hur dom ska göra kan dom kanske komma på iden att bolla över problemet på dej om det uppstår igen....
Det är planen. Ville bara ha lite kött på benen. De kom till mig för några dagar sedan och sa att väggen sitter löst. Innan dess visste vi inget. Jag sa att jag skulle kolla på den och där står vi nu.wildeside skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 125 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 125 inlägg
Ok, då missförstod jag. Men det är ju hur enkelt som helst att lösa. Skruva fast skiljeväggen i fasaden. Men inte med 23 skruv. Tre eller fyra med tillräcklig dimension bör räcka.C chokonanana skrev:
Klicka här för att svara






