Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Plywoodfasad utan luftspalt

1. V
    Medlem · 96 inlägg
    Hej, jag har ett bygge utav ett litet hus ca 15kvm där jag vill hålla väggtjockleken så tun som möjligt. Det som är närmast till hands att offra är då luftspalten.

min fråga är om det går att sätta plywood 12 mm rakt på reglarna, med Vindpapp emellan, utan att få problem med kondens.

antar att jag behöver en diffusionsöppen färg så att träet kan torka utåt.

hjälper det något om jag tätar längs med reglarna, så det blir fullständigt lufttätt?

mitt sista alternativ är att limma xps rakt på plywooden och reglarna så att jag får ett lufttätt parti vägg likt en sadwichpanel. Men vill undvika detta då jag tror det blir svårt att limma helt utan luftbubblor.

tack på förhand! :D

2. L
    Husägare · Skåne · 4 159 inlägg
    Om du använder tunna lister 8-10 mm för att hålla vindpappen så får man en luftspalt naturligt och pappen sitter inte klistrad mot 12 mm plywood skivan.

3. V
    Medlem · 96 inlägg
    låter inte jättefarligt med 8mm extra per sida. Dock skulle jag vilja använda plywooden som bärande element, för att kunna glesa ut avståndet mellan reglarna lite. Men för att dem ska kunna göra det så känns det som att den bör sitta dikt an mot reglarna.
    Vad tros?

4. L
    Husägare · Skåne · 4 159 inlägg
    Vitsen med listen är att pappen inte skall smeta fast på skivan utan att ytorna kan ventileras.
    Tänk alltid på att fukt vandrar mot den kallaste ytan och där kondenserar, den måste kunna ventileras bort. Normalt har man panelbrädor stående och då är där gott om springor som ventilerar, men plywood är ganska tätt mot fukt vandring.

• Laddar…
  5. V
    Medlem · 96 inlägg
    okej, hur ska jag då få fasaden att bli tillräckligt stark för att kunna vara något bärande?

samt hur gör man på hus med puts? Där brukar det ju inte vara någon luftspalt

6. L
    Medlem · Norrbotten · 2 579 inlägg

Lutte

Medlem
    Skruva listen ordentligt sen limmar du och skruvar plyfan mot listen. Det blir i min värld lika som att skruva plyfan direkt mot regeln. Då plyfan och listen blir till en med limmet.

7. V
    Medlem · 96 inlägg
    det låter ju bra det, antar att man behöver köra på vertikala lister för att vattnet ska rinna ut då. Och räcker det isåfall att enbart ha en liten kloss precis vid regeln, istället för hela vägen upp längst väggen?

kanske att jag limmar en kloss någonstans halvvägs upp på plyfan och skruvar en isoleringsskruv eller dylikt utifrån och in i xps isoleringen bara för att panelen inte ska bukta. Med hur stora mellanrum tror ni detta behövs? Varje meter?

8. L
    Medlem · Norrbotten · 2 579 inlägg

Lutte

Medlem
    Så du har tänkt ha xps utanpå reglarna sen plyfa?

Kikar man på andra sidan pölen så kör dom zip-system som har en produkt som är xps limmad på osb som är belagd och vattenavvisande.

Tror det blir svårt att få någon vidare bärighet i det då allt kommer hänga i din xps.

Ska du nödvändigtvis köra plyfa som fasad hade jag kört plyfa-list-vindduk-regel med isolering mellan.

Annars går det säkert att limma xps på plyfa och fälla in reglar och hammarband o då skita i luftspalt.

9. V
    Medlem · 96 inlägg
    ja, första tanken var att skita i luftspalten men risken är ju att min limning inte kommer vara 100% tät, dvs små luftbubblor där det kanske bildas kondens.

men för att svara på första frågan så tänkte jag xps mellan reglarna men att jag har ganska få reglar, så att det kanske vore lämpligt att fästa plyfan i xps en för att undvika svikt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.