Hej!
Håller på renoverar köket och har knackat bort kaklet som satt runt vedspisen.
Av någon anledning så har den tidigare ägaren avslutat murningen med 1 rad av något konstigt blått.. det har suttit en ugn med spisplattor precis dikt an där så kanske därför? För att skydda ugnen från vedspisens värme?
Är det blåbetong?
Bör vi ta bort det?
Ska vi vara oroliga?
Vi ska sätta en inbyggd ugn + mikro i högskåp där bredvid men med en passbit på ca 5 cm så det blir en luftspalt. Ska vi sätta en minarit skiva där?
Så här såg det ut innan vi började riva:
Håller på renoverar köket och har knackat bort kaklet som satt runt vedspisen.
Av någon anledning så har den tidigare ägaren avslutat murningen med 1 rad av något konstigt blått.. det har suttit en ugn med spisplattor precis dikt an där så kanske därför? För att skydda ugnen från vedspisens värme?
Är det blåbetong?
Bör vi ta bort det?
Ska vi vara oroliga?
Vi ska sätta en inbyggd ugn + mikro i högskåp där bredvid men med en passbit på ca 5 cm så det blir en luftspalt. Ska vi sätta en minarit skiva där?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här såg det ut innan vi började riva:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är klart att man tar bort det även om det inte är livsfarligt. Varför ska man ha kvar en begränsad del i blåbetong i ett nyrenoverat kök?
Betongen avger radongas som kan, efter lång tid, skada lungorna och ge lungcancer.
Bara vetskapen om detta gör att alla människor med en IQ-nivå över 60 ersätter betongen med ett oskadligt material.
Betongen avger radongas som kan, efter lång tid, skada lungorna och ge lungcancer.
Bara vetskapen om detta gör att alla människor med en IQ-nivå över 60 ersätter betongen med ett oskadligt material.
Ska spara dessa bilder, är nog första gången nån frågar om blåbetong, och det ÄR blåbetong.
Annars är det ju bilder på gråsuggor eller slaggplattor.
Ta bort de om det känns bra, är ju enkelt att ersätta med nått annat.
Annars är det ju bilder på gråsuggor eller slaggplattor.
Ta bort de om det känns bra, är ju enkelt att ersätta med nått annat.
Och alla slutar röka också…B Boende45 skrev:Det är klart att man tar bort det även om det inte är livsfarligt. Varför ska man ha kvar en begränsad del i blåbetong i ett nyrenoverat kök?
Betongen avger radongas som kan, efter lång tid, skada lungorna och ge lungcancer.
Bara vetskapen om detta gör att alla människor med en IQ-nivå över 60 ersätter betongen med ett oskadligt material.
Men lugn. Har svårt att se att fyra block blåbetong ska ge förhöjda värden i ett hus. Har själv alla ytterväggar och delvis innerväggar i blåbetong. Hade ca 300 Bq/m3 innan ny ventilation.B Boende45 skrev:Det är klart att man tar bort det även om det inte är livsfarligt. Varför ska man ha kvar en begränsad del i blåbetong i ett nyrenoverat kök?
Betongen avger radongas som kan, efter lång tid, skada lungorna och ge lungcancer.
Bara vetskapen om detta gör att alla människor med en IQ-nivå över 60 ersätter betongen med ett oskadligt material.
Förövrigt så är väl inte radongas i sig farligt det är de ämnen som radon sönderfaller till så kallade radondöttrar som avger skadlig strålning.
Klicka här för att svara
