Hej. Jag vill fästa upp ett lager 50mm leca/lättbetong på en risig massiv tegelvägg daterad innan 1900. Detta är insidan av en yttervägg (inte källare). Väggen är murad med kalkbruk och är delvis/mestadels utan puts. Till synes torr men nu är det ju sommar.
Väggen känns för ojämn för lim men nu tänker jag att det kan fungera med gipsbruk?

Fungerar detta?

Det är alltså för att fylla ut utrymmet bakom reglarna. Denna del av väggen saknar ett lager tegel jämfört med anslutande vägg.

• Oputsad tegelvägg från före 1900 med kalkbruk och nyuppsatta träreglar, redo för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tror bild och vidare beskrivning av syftet behövs

A Alexn72 skrev:
Tror bild och vidare beskrivning av syftet behövs
Uppdaterat inlägget med bild och syfte

Ska träreglarna vara kvar?

A Alexn72 skrev:
Ska träreglarna vara kvar?
Japp. Där är ett 7cm hålrum mellan reglarna och teglet.

Då låter det som en omständig lösning.
Ska allt sen täckas med gips?

A Alexn72 skrev:
Då låter det som en omständig lösning.
Ska allt sen täckas med gips?
Ja det är tanken. Osb + gips. Menar du att det är onödigt? Ska man bara låta det vara tomt?

F Fredric Berling skrev:
Ja det är tanken. Osb + gips. Menar du att det är onödigt? Ska man bara låta det vara tomt?
Ja, det är bara att skiva igen. Stoppa i isolering om du vill

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
P petererlandsson1194 skrev:
O
P petererlandsson1194 skrev:
Lite rädd för att isolera med vanlig isolering mot väggen om det nu skulle vandra fukt där. Tänkt att lättbetong var ett mer säkert alternativ. nervöst att tilläggsiisolera väggen inifrån oavsett. .

Claes Sörmland
Det är väl bara att mura upp lecan med murbruk på den gamla väggen? Om det ändå ska muras, följ standard tänker jag.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl bara att mura upp lecan med murbruk på den gamla väggen? Om det ändå ska muras, följ standard tänker jag.
Problemet med detta är att då måste jag använda kalkputs/bruk eftersom man inte får slänga på nått hårdare än vad det är murat med från början (?) . Och kalkbruk fästet dåligt på leca tydligen. Enligt kalkbruksdokumentationen.

F Fredric Berling skrev:
Om du ändå ska ha trä i väggarna så skulle jag säga att det är skitsamma.
Jag hade tagit sten eller glasfiber isolering och gips på de.

• Gilla
Plutus
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Om du ändå ska ha trä i väggarna så skulle jag säga att det är skitsamma.
Jag hade tagit sten eller glasfiber isolering och gips på de.
Rakt mot teglet?

F Fredric Berling skrev:
O

Lite rädd för att isolera med vanlig isolering mot väggen om det nu skulle vandra fukt där. Tänkt att lättbetong var ett mer säkert alternativ. nervöst att tilläggsiisolera väggen inifrån oavsett. .
Då skulle jag vara mer orolig för träreglarna iofs...
Är det ovan mark så bara skiva igen och glöm bort hålet bakom.
Är det under mark så är fel nr.1 träreglarna.

Stålreglar borde fungera. Träfiber- alt. cellulosaisolering om man vill isolera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.