Har fått tillgång till en FANTASTISK ladugårdsbyggnad. Tyvärr är golvet i maskinhallen ordentligt ruttet och jag behöver byta bjälklag och golv för att kunna köra in traktor och annat.

Utmaningen är att nuvarande bjälklag ligger 75-100 cm höga natursten på lite olika avstånd (golvet ligger ca 1,5 m över marknivå) och jag behöver hitta någon typ av ”dimensioneringsverktyg” för att räkna ut vad som krävs för att bära en 5 tons traktor (bjälklag + golv)

Någon som kan hänvisa till lämpligt verktyg så jag slipper lägga ett par dagar och försöka förstå formlerna på träguidens hemsida?

Bra början…men tyvärr lite klen dimensionering….

Om du ska ha in samma maskin som förut är det väl bara att kopiera det gamla bjälklaget och golvet?

F fribygg skrev:
Om du ska ha in samma maskin som förut är det väl bara att kopiera det gamla bjälklaget och golvet?
Tyvärr har ingen maskin kört på golvet på flera år och jag vet inte vad det var för
Maskiner. Jag tror dock inte det håller för vår fem tons traktor (och är inte riktigt redo att testa)

En traktor på 5 ton kanske man helst har en ordentlig gjuten och armerad platta till?
På den tiden man körde in med traktor på körbanor i logar i mina trakter använde man Fe 35 och liknande som vägde under 2 ton.

Absolut…men…nu är det 1,5 meters höjdskillnad och det vore smidigt att kunna konstruera något som bär den.

Det kanske är både enklare och billigare att fylla med sten och grus?

Eländet ligger på en Ö utan landförbindelser…så de fraktionerna är inte så lätt åtkomliga…

Räkna för skojs skull vad det skulle kosta att täcka ytan med 2x8 på högkant, jag tror inte att det är rimligt ekonomiskt med dagens virkespriserna att konstruera ett träbjälklag som bär 5 ton traktor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.