Jag håller på att dela av en gillestuga med begränsad takhöjd ca 209 cm. Jag håller på med att montera en skjutdörrskarm med modulmått 17x20. Karmen fästs i träreglar i sidorna. Det är således ca 9 cm mellan överkant dörrkarm och tak. Jag använder mig av stålreglar där skenan i taket är cirka 5 cm hög. Enligt normen ska jag sätta en skena vara underkant är på 200 cm och mellan dessa två skenor sätta in reglar. Problemet är hur jag ska få in dessa då skenorna överlappar varandra. Dessutom ska det gå en flexrör för el i mellanrummet. Jag funderar därför på behovet av dessa reglar och alternativa lösningar.
Alt. lösning 1 är att jag använder mig av en stålskena som jag fäster i den övre stålskenan utan att ha några reglar emellan. I enda änden viker jag ner skenan och fäster den i en stående träregel.
Alt. lösning 2 är att jag fäster en träregel liggandes i den övre stålskenan med underkant på 200 cm.
Alt. lösning 3 är att jag inte använder någon undre regel över huvudtaget då hårdgipsskivorna ändå inte behöver skruvas i denna.

Vad anser ni? Finns det fler lösningar som jag missat?

• Garage under renovering med öppen dörr, rörligt arbetsljus och oorganiserade byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.