Hej.
Nyligen köpt hus, men tillhörande friliggande garage.
Nu har turen kommit till garaget att det ska snyggas till och vid rensningen så upptäckte jag att väggen (ena kortsidan) har genomgående sprickor (man ser ljuset....) i sig, från typ golv till tak. :(
Ser ut som sättningar...
Väggarna är ca 20 cm tjocka...

Väggarna i garaget är (idag kallgarage, ska bli varmgarage), vad jag tror lättbetongblock (typ lecablock) fast mycket finare porer, och går lätt att borra i med vanlig borr, och att spika i. (tidigare ägare var flitig med att spika i dem... )

Nu till frågan...
Hur, och med vad ska jag täta/ laga dessa sprickor med? Samt håligheter efter spikarna? Men framförallt sprickorna...
Försökt läsa på runt detta och kommer upp allt mellan husfix, till Finjas "Laga ute", till putsbruk etc... men blir inte klok på det.

Nej, ytorna är inte putsade, utan målade med ngn färg, typ kalkfärg eller nåt. Så dessa kan betraktas som "råa"...

:banghead:

• Gilla
raspen86
  • Laddar…
Kan vara.... har ingen bild på det här, men ska lägga upp det ikväll. Borra i det var det inga problem med vanlig stålborr...

Ytong01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jo... precis... så ser det.
Fått tips att använda murbruk B...??

Siporex gillar inte starkt bruk, det bryts loss. Skulle nog kört C istället.

Ok, så C är svagare... alltså typ putsbruk...

MathiasS MathiasS skrev:
Det låter som att du har väggar av siporex/ytong.

Jag skulle följa denna guide:

[länk]
Hej! Sorry för att jag öppnar gammal tråd men problemet med länkar är ju att de så småningom blir utdaterade. Jag är i samma situation och undrar om du eller någon som läser detta vet vilken guide det är som hänvisas till :)

tack så mycket, och sorry igen!

Inte hunnit fixa garaget än, ett av alla projekt, och är nu på G att börja där då det ska göras i ordning invändigt, och skulle kolla länken..den funkade juh inte. :/
Så jag är lite i samma sits som du sarrigato.

Någon som vet vilken guide det hänvisas till? På Finjas sida...
@MathiasS

S sarrigato skrev:
Hej! Sorry för att jag öppnar gammal tråd men problemet med länkar är ju att de så småningom blir utdaterade. Jag är i samma situation och undrar om du eller någon som läser detta vet vilken guide det är som hänvisas till :)

tack så mycket, och sorry igen!
HIttade denan när jag själv googlade...
https://www.xella.se/se/docs/279279_Rep_Revner_SE.pdf

Vet inte vad det var för dokument från Finja tyvärr. Idag hänvisar Finja till tillverkaren av lättbetongen.

MathiasS MathiasS skrev:
Vet inte vad det var för dokument från Finja tyvärr. Idag hänvisar Finja till tillverkaren av lättbetongen.
Jo, sett det på flera sidor, och Xella som säljer ytong grejer har inga priser. Måste kontakta dem.
Men Ni tror inte Murbruk C kan funka?
Blir ett sånt projekt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.