4 548 läst ·
36 svar
5k läst
36 svar
Bult i träförband, minsta förankringslängd?
Jag vet inte om detta funkar, då befintlig takstol är cc1200mm och nya takbalk är cc600mm. Blir en på vardera sida av takstolen. Då all virke har tjocklek 45mm vet jag inte hur man ska få det i liv?B bossespecial skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Genomgående skruv och mutter brukar bli glappt.
Hålet måste vara lite större än skruven och skulle det röra sig så blir hålet större.
Sedan krymper, sväller trävirke och då tappar man förspänningen på skruvförbandet och i detta fallet kan det vara svårt att efterdra förbandet.
Träskruv och spik funkar bättre.
Protte
Hålet måste vara lite större än skruven och skulle det röra sig så blir hålet större.
Sedan krymper, sväller trävirke och då tappar man förspänningen på skruvförbandet och i detta fallet kan det vara svårt att efterdra förbandet.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Hur tänker du där?Ahmada skrev:
Du ska in med dubbelt så många takreglar och sätter två på var sida om takstolen, då blir det CC 90 mm......och till nästa taktegel blir de CC.........1110 mm ??
Eller missförstår jag något.
Varför heter du Ahmada ibland och HEA ibland??
Protte
Jag försöker att räkna på träskruv istället.prototypen skrev:
Genomgående skruv och mutter brukar bli glappt.
Protte
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Nej du missförstod inte något, men den arean som takbalken tar last ifrån taket blir samma som för cc600. Dvs istället för 300mm från varje sida (totalt 600mm) så tar den iprincip 0 från en sida och cirka 600mm från andra sidan. Sedan får man sätta ihop takbalkarna lite med skruvar och virke mellan eller något liknande.prototypen skrev:
Jag hjälper en som köpt material innan projektering gjordes för aktuellt projekt, därav otraditionell lösning.
Är tydligen inloggad på olika konton på dator/mobil. Visste inte detta själv, ursäkta eventuell förvirring som det medförde.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Eftersom de nya takreglarna ska läggas upp på ytterväggen räcker det att bara varannan kopplas i horisontal-led till takstolen. De mellanliggande reglarna som bara är uppstolpade på hammarbandet stagas sedan av råsponten.Ahmada skrev:
Bra idé, kan se framför mig att detta kan funka. Tack! Ska fundera vidare på detta.B bossespecial skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden