Efter gjutning av en betongkaj som delvis ligger i anslutning till vatten (Stockholms skärgård) så har det på flera ställen blivit sprickor, se bild, förutom att det inte ser bra ut så är frågan om vi bör oroa oss för exempelvis frostsprängning… vi har inte slutbetalt entreprenören och nu vill dom lägga på Betasil. Vad tror ni ska man godkänna jobbet. Liknande sprickbildningar finns på 5 ställen.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Läser man på om Betsil så är det väl just det produkten är till för.P PRonnmark skrev:Efter gjutning av en betongkaj som delvis ligger i anslutning till vatten (Stockholms skärgård) så har det på flera ställen blivit sprickor, se bild, förutom att det inte ser bra ut så är frågan om vi bör oroa oss för exempelvis frostsprängning… vi har inte slutbetalt entreprenören och nu vill dom lägga på Betasil. Vad tror ni ska man godkänna jobbet. Liknande sprickbildningar finns på 5 ställen.
Den skall tydligern tränga in 2 cm i betongen och kristallisera där.
Jag har dock ingen aning om hur beständigt det är tex utomhus, i kärvt klimat osv...
https://betsil.se/
Du kan inte få tag på en expert som får besikta/ inspektera arbetet?
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg
Var betongen bra armerad i formen?
Jag skulle oroa mig lite för framtiden, ta dit en besiktningsman.
Tror dock det bara torkat för fort i värmen.
Eftervattna dom och la på plast på betongen efter gjutning?
Jag skulle oroa mig lite för framtiden, ta dit en besiktningsman.
Tror dock det bara torkat för fort i värmen.
Eftervattna dom och la på plast på betongen efter gjutning?
Redigerat:
SKB som betongen heter brukar avrådas från att gjutas i sådana konstruktioner då den har en större tendens att spricka. Dom sprickorna är för breda för att lämnas obehandlade då vatten kommer att tränga ner och armeringen börjar rosta samt att frostskador kan skeP PRonnmark skrev:
Tack för informationen, dom säger att dom ska lägga på Betsil som ska täta sprickorna, vet inte om det räcker..Matti_75 skrev:
Vet inte vad som ska göras, betong glr man ju inte direkt om bara, eller så får dom gjuta på ett lager till.
Klicka här för att svara