Efter gjutning av en betongkaj som delvis ligger i anslutning till vatten (Stockholms skärgård) så har det på flera ställen blivit sprickor, se bild, förutom att det inte ser bra ut så är frågan om vi bör oroa oss för exempelvis frostsprängning… vi har inte slutbetalt entreprenören och nu vill dom lägga på Betasil. Vad tror ni ska man godkänna jobbet. Liknande sprickbildningar finns på 5 ställen.
 
  • Sprucken betongkant med synliga fötter nedre bildkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P PRonnmark skrev:
Efter gjutning av en betongkaj som delvis ligger i anslutning till vatten (Stockholms skärgård) så har det på flera ställen blivit sprickor, se bild, förutom att det inte ser bra ut så är frågan om vi bör oroa oss för exempelvis frostsprängning… vi har inte slutbetalt entreprenören och nu vill dom lägga på Betasil. Vad tror ni ska man godkänna jobbet. Liknande sprickbildningar finns på 5 ställen.
Läser man på om Betsil så är det väl just det produkten är till för.
Den skall tydligern tränga in 2 cm i betongen och kristallisera där.
Jag har dock ingen aning om hur beständigt det är tex utomhus, i kärvt klimat osv...

https://betsil.se/
 
Okej tack försvaret, någon kommentar till sprickorna i sig själv ska man godkänna detta?
 
Du kan inte få tag på en expert som får besikta/ inspektera arbetet?
 
C Carl Johansson skrev:
Du kan inte få tag på en expert som får besikta/ inspektera arbetet?
Jo om jag betalar ca 8000kr och ser till att ordna transport ut till en ö i skärgården…är inte riktigt beredd på set ännu
 
N
Var betongen bra armerad i formen?
Jag skulle oroa mig lite för framtiden, ta dit en besiktningsman.
Tror dock det bara torkat för fort i värmen.
Eftervattna dom och la på plast på betongen efter gjutning?
 
Redigerat:
Ja det anser jag att den var, tydligen speciell betong som inte behövde vibbras eller vattnas
 
Okej tack för rådet jag ska undersöka det närmare
 
N
All betong behöver behålla fukten, oavsett vad. Att lägga på plast efter minskar risken för sprickor.
 
P PRonnmark skrev:
Ja det anser jag att den var, tydligen speciell betong som inte behövde vibbras eller vattnas
SKB som betongen heter brukar avrådas från att gjutas i sådana konstruktioner då den har en större tendens att spricka. Dom sprickorna är för breda för att lämnas obehandlade då vatten kommer att tränga ner och armeringen börjar rosta samt att frostskador kan ske
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
SKB som betongen heter brukar avrådas från att gjutas i sådana konstruktioner då den har en större tendens att spricka. Dom sprickorna är för breda för att lämnas obehandlade då vatten kommer att tränga ner och armeringen börjar rosta samt att frostskador kan ske
Tack för informationen, dom säger att dom ska lägga på Betsil som ska täta sprickorna, vet inte om det räcker..
Vet inte vad som ska göras, betong glr man ju inte direkt om bara, eller så får dom gjuta på ett lager till.
 
Betsil gör ju inget sprickorna. Det år ju bara en dammbindare.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.