Hej,
Ska montera en pocketkarm för enkelgips i en nybyggd vägg.
(Denna: https://www.bygghemma.se/hus-och-by...dorrskarm-diplomat-pocket-vit/p-131737-131738 )
Vill bygga väggen med osb under.
Funkar det att göra som jag tänkt?
Se bild.
Tack på förhand
Ska montera en pocketkarm för enkelgips i en nybyggd vägg.
(Denna: https://www.bygghemma.se/hus-och-by...dorrskarm-diplomat-pocket-vit/p-131737-131738 )
Vill bygga väggen med osb under.
Funkar det att göra som jag tänkt?
Se bild.
Tack på förhand
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 406 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 406 inlägg
Är inte den karmen för 70mm reglar? Måttet 95 skulle då vara inkl gips 70+12,5x2?
Förutom det tänker jag att det bör fungera men jag skulle antingen köpt en pocketkarm för dubbla skivor direkt eller bara löst det med en salningslist eller klackfoder.
Förutom det tänker jag att det bör fungera men jag skulle antingen köpt en pocketkarm för dubbla skivor direkt eller bara löst det med en salningslist eller klackfoder.
Yes. Är tänkt för 70mm regel. Försöker göra väggen så smal som möjligt därav min tanke att göra som på bilden ovan istället för 70 + osb + gips och en bredare karmRickard. skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 406 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 406 inlägg
Jag är inget expert på ämnet och har bara monterat en pocketkarm men utifrån den erfarenheten så tror jag det kommer fungera förutsatt att det var ett tryckfel i ritningen som det verkar vara. Jag tror inte heller den mm du skulle ”tappa bort” kommer synas(om du använder 12mm skiva)H Herr Amadeus skrev:
Tänker samma. Tanken var att köra 12mm konstruktionsplywood och sen 12,5mm gips. Blir 0,5mm skillnad per sida så tänker det borde funka superbra?Rickard. skrev:
Det funkar du gör ju ett 70 fack av den. Dock blir väggen väldigt "rapplig" med enkelgips. Även med en OSB bakom så sviktar min ena pocketkarm. Så sitter den lite utsatt så hade jag offrat dom 25mm det innebär att släppa fram OSB Skivan. Detta är en 80 dörr. Sen har jag satt en 1m dörr också. Där har jag satt en 22 mm OSB, det blev riktigt stabilt. Jag har använt vanliga pocket karmar för enkelgips, dåd e är vanligast och billigast. I den har jag då stuckit in OSB i slitsen (Den tjocka fräste jag ner till 12 mm i ändan. Sen Gips utanpå, som går fram till Kanten. Sen får jag sätta ett klackfoder eller likande, dit har jag inte hunnit än
Kommer köra skiva + gips hela vägen. Är allergisk mot enkelgips så hade bara stört mig i framtiden annars!M mojjen skrev:Det funkar du gör ju ett 70 fack av den. Dock blir väggen väldigt "rapplig" med enkelgips. Även med en OSB bakom så sviktar min ena pocketkarm. Så sitter den lite utsatt så hade jag offrat dom 25mm det innebär att släppa fram OSB Skivan. Detta är en 80 dörr. Sen har jag satt en 1m dörr också. Där har jag satt en 22 mm OSB, det blev riktigt stabilt. Jag har använt vanliga pocket karmar för enkelgips, dåd e är vanligast och billigast. I den har jag då stuckit in OSB i slitsen (Den tjocka fräste jag ner till 12 mm i ändan. Sen Gips utanpå, som går fram till Kanten. Sen får jag sätta ett klackfoder eller likande, dit har jag inte hunnit än![]()
Klicka här för att svara
