Hur kapar man asfa lätt och snyggt?
Cirkelsågen trasar sönder kanterna, går för långsamt att såga för hand.
Att skåra med kniv på asfaltsidan och bryta går ok, men det vore ju synd att säga att det blir prydliga kanter.
Är det någon som har bättre tips?
Cirkelsågen trasar sönder kanterna, går för långsamt att såga för hand.
Att skåra med kniv på asfaltsidan och bryta går ok, men det vore ju synd att säga att det blir prydliga kanter.
Är det någon som har bättre tips?
Schysst kant = fogsvans. Själv kapade jag till det mesta med kniv
Jag körde mest med handcirkeln.
Nåja, kanterna var ju knappast lika snygga som de fabrikskapade
men jag brydde mig inte så hårt och klingan såg för bedrövlig ut efteråt. 
Nä, jag har inga bättre tips. :blushing:
En sån här skulle kanske ge fina snitt ... d^_^b

Nåja, kanterna var ju knappast lika snygga som de fabrikskapade
Nä, jag har inga bättre tips. :blushing:
En sån här skulle kanske ge fina snitt ... d^_^b

Redigerat:
Handcirkeln inställd på minsta kapdjup och stödplatta fukar fint med.
Provade med olika metoder när vi byggde. Den vi fastnade för var att använda sticksågen.
Stoppa i ett gammalt blad, ta vinkelslipen och grovslipa bort tänderna från sidorna, så att det bara blir som en kniv kvar (eller köp ett färdigt).
Det bästa med denna metod är att det inte dammar när man sågar.
Stoppa i ett gammalt blad, ta vinkelslipen och grovslipa bort tänderna från sidorna, så att det bara blir som en kniv kvar (eller köp ett färdigt).
Det bästa med denna metod är att det inte dammar när man sågar.
Har inte märkt ngn skillnad direkt men skarpa tänder och stöd är viktigt.
Dvs jag tar en bit formplyfa eller tjock masonite, fäller upp klingan helt och fäster denna skivbit under bordet på cirkeln och doppsågar igenom denna med minsta möjliga djup för att nå igenom asfan och skruvar sedan till djupanhållet.
Dvs jag tar en bit formplyfa eller tjock masonite, fäller upp klingan helt och fäster denna skivbit under bordet på cirkeln och doppsågar igenom denna med minsta möjliga djup för att nå igenom asfan och skruvar sedan till djupanhållet.
kamilenski skrev:
I efterhand kan jag lägga till att en mattkniv med nytt blad blev favoriten. Ibland skar jag från ena sidan, vände och skar från andra, ibland körde jag bara från ena sidan och skar lire fler gånger. Klart snyggast snitt, inget damm och om asfaskivorna är staplade med asfasidan nedåt så man inte skårar asfaskiktet i nästa skiva så kan man använda stapeln med skivor som arbetsbord.
Detta är en gammal tråd, men ville tacka för tipset att använda sticksåg! Boarden är köpt på Byggmax, jag tog ett vanligt blad och slipade bort nästan alla tänder. Resultatet blev mycket bra! Snittytan är den ni ser. Körde utan stöd bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara