Hejsan. Ska sätta upp en stång över spisen att hänga redskap och stekpannor etc på, och undrar hur jag bäst sätter upp den. Den kommer sitta på murstocken, gammal sådan, tegel med vad jag antar är puts på. Skruvarna kommer hamna så långt ut mot kanterna att de omöjligtvis kan gå igenom till rökkanalerna. Fästena till stången har tre skruvhål på vardera sida med ett par centimeter emellan.
Undrar vilken typ av skruv och plugg man använder?
Tar gärna lite tips på själva borrningen också, känns viktigt att det blir rätt första borrningen liksom. Tack för tips!
Svart metallväggfäste för rör med måttangivelse på 9 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Rickard.
Lämplig skruv beroende på hur fästerna ser ut och rödplugg eller motsvarande plastplugg.

Borr skulle jag valt en ”multi-construction” typ i en vanlig skruvdragare utan slag, murstockar brukar vara mjuka och slag ökar bara riskerna att något blir fel. Ids du inte köpa en enkom sådan brukar vanliga hss metallborrsr funka men den är då skräp efteråt.

Redigerat:
  • Gilla
Gabbie B
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Lämplig skruv beroende på hur fästerna ser ut och rödplugg eller motsvarande plastplugg.

Borr skulle jag valt en ”multi-construction” typ i en vanlig skruvdragare utan slag, murstockar brukar vara mjuka och slag ökar bara riskerna att något blir fel. Ids du inte köpa en enkom sådan brukar vanliga hss metallborrsr funka men den är då skräp efteråt.
Tack för svar! Uppdaterade inlägget med bild på fästet ser ut. Hade en tanke att med tanke på att gammal tegel kanske är mjuk/porös, att jag kanske ska borra lite större, fylla hål med typ "flytande plugg" sen sätta plugg i det, skruv i pluggen, men det kanske är lite överkurs?

Rickard.
Jag tycker det låter överkurs.

• Gilla
Stefan Carlsson6 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.