É
Kan man använda elförzinkat/blankförzinkat inuti ytterväggar? Eller räknas det som utomhus. Det är ju lite mittemellan, inte riktigt på den varma sidan men inte heller utomhus...

Jag tänker till fäste för syll, samt några M20 gängstång för en bärande stålstolpe. Varmförzinkat/galvat verkar inte gå att köpa i de vanliga butikerna utan där är det elförzinkat eller rostfritt som gäller.

Om vi bortser från det kosmetiska behövs inte ytbehandling alls knappt någonstans.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
É
Så du menar de blankförzinkade duger i mitt fall?
Men du säger även det nästan aldrig behövs. Du menar rosten som blir utomhus bara är på ytan?

É ÉlPon skrev:
Men du säger även det nästan aldrig behövs. Du menar rosten som blir utomhus bara är på ytan?
De hus som byggdes för 70 eller 100 år sen hade blankspik(obehandlad) och de har inte haft några problem med det såvitt jag vet

É ÉlPon skrev:
Väldigt få situationer där fästelementet kommer fallera före materialet som omger det ja. Under mark eller vatten kanske. Skruvar kan kankse vara en bra ide att köra högre rostskyddsklass utomhus eftersom de kan bli svårt att få loss dem (om det är ett bekymmer).

Som fribygg skriver spikades allt obehandlat förr och sitter mycket 100 årig fasad uppe fortfarande.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.