Hej, jag skulle behöva lite tips av någon som kan betong o balkonger... Finsatsen på balkongen var sprucken o jag beslöt att leja bort jobbet att bila bort den gamla o gjuta ny. Bilder finns på min förra tråd i detta ämne. Firma kom och det var tydligen tak/tjärpappen mellan underplatta o finsats som släppt./hur plåten sitter ver jag faktiskt inte, är ju en plåtkant mellan som jag ser det? Järnbalkarna in genom tegelvägg kontrollerades, slipades o målades. 1 varv m hammarlack/räcker det?
De primade o gjöt ny finsats direkt ovanpå bottenplattan utan tätskikt. Det blev en hel del små sprickor samt ett bakfall+ingen klack mot husfsfasaden. Detta åtgärdades med att de gjöt på ett lager till, nu m klack o fall. Med denna betong skulle /enl firman inte tätskikt behövas ej heller eftervattning trots ca 25° dagstemp. De förstod inte varför sprickor uppstått..
Så till min fråga. Vad är acceptabelt?
Jag trodde att tätskikt emellan var ett måste? Kommer inte dessa småsprickor att kunna bli lika djupa som de i den gamla finsatsen? Jag trodde jag skulle få ett slätt o fint balkonggolv, men det är mycket ojämnheter o en del sprickor, tycker också att man kanske hellre satt puts vid balkarna än fog?/1a bilden primer 2a ef första gjutn resten sista gjutningen. Skadat takområde med synliga slitage och rester av takmaterial, intill en tegelvägg och under en svart plåtkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyputsad del av husvägg nära terrassdörr med synliga torkspår och granntegel.
Skapa konto
Nypålagd betong på ett utomhustrappsteg vid tegelhus med skrapmärken och ojämn yta.
Skapa konto
Nyutgjuten betong fundament nära tegelvägg.
Skapa konto
Nytillgjuten betong vid en husgrund med synliga fotavtryck och ojämnheter.
Skapa konto
Sprucken betongyta nära en tegelvägg som behöver renoveras.
Skapa konto
Skadad murbruk vid en tegelvägg och ett fönster, med synliga sprickor och lossning nära fönsterkarmen.
Skapa konto
Fogskum applicerat för att täta en glipa mellan tegelstenar och ett aluminiumfönster.
Skapa konto

Det där ser ut som det inte gått rätt till, helt klart för mycket sprickor.

lika så tätmassan mot teglet ser ut som en katastrof.

MrJay
Ett ord - okunskap.

H HSP skrev:
Det där ser ut som det inte gått rätt till, helt klart för mycket sprickor.

lika så tätmassan mot teglet ser ut som en katastrof.
Precis, trots att det gjorts av ett företag som bygger hus! Kan det bildas bort o göras om utan att skada bottenplattan nu när de primat emellan?

J Joselifine skrev:
Precis, trots att det gjorts av ett företag som bygger hus! Kan det bildas bort o göras om utan att skada bottenplattan nu när de primat emellan?
Det ser ut som om plåten emellan är en övermålad kopparplåt. Kan det verkligen vara rätt att prima på plåen o lägga finsatsen utan tätskikt ovanpå, någon som vet? Tänker att deras nödlösning nu kan bli epoxy, men känns ju inte bra med lagning på lagning...?

J Joselifine skrev:
Det ser ut som om plåten emellan är en övermålad kopparplåt. Kan det verkligen vara rätt att prima på plåen o lägga finsatsen utan tätskikt ovanpå, någon som vet? Tänker att deras nödlösning nu kan bli epoxy, men känns ju inte bra med lagning på lagning...?
Lite info för de med liknande problem. Tydligen behövs inte tätskikt emellan. Sprickor i betongen gör tydligen inte heller något om man/ som den firma jag anlitade/lägger ett ytskikt ovanpå med exempelvis epoxy, men även klinker mm. Den fula fogen vid balkarna in mot fasaden är tydligen bättre än puts - men det går ju att göra snyggare fogning såklart...

Sätter en 5krona på att den där extragjutningen ovan den gamla kommer kalva av sig när det där blir blött och sedan fryser i vinter.

I InsidersUnited skrev:
Sätter en 5krona på att den där extragjutningen ovan den gamla kommer kalva av sig när det där blir blött och sedan fryser i vinter.
Vad hade du rekommenderat som åtgärd, nu när det blivit såhär?

J Joselifine skrev:
Vad hade du rekommenderat som åtgärd, nu när det blivit såhär?
Att du får en skriftlig garanti av den som gjorde jobbet. Sedan väntar du.

Det är svårt att få ihop två olika gjutningar som håller när de blir fuktiga och fryser. Särskilt om man har bakfall.

• Gilla
Joselifine
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Att du får en skriftlig garanti av den som gjorde jobbet. Sedan väntar du.

Det är svårt att få ihop två olika gjutningar som håller när de blir fuktiga och fryser. Särskilt om man har bakfall.
Det låter klokt. Efter 2a gjutningen äri alla fall fallet ok. Vad kan man begära för tid/hållbarhet i ett sådant intyg?

Så lång tid du kan) Du har redan en garanti om du betalat vitt på faktura. Men att klargöra och få hantverkaren att bekräfta genom en enkel emailkonversation (som du sparar) vad som skall göras om den översta kakan släpper är enklare NU när allt är fint, än SEN när det inte ser bra ut. =)

Förhoppningsvis behöver du inte använda den (y)

I InsidersUnited skrev:
Så lång tid du kan) Du har redan en garanti om du betalat vitt på faktura. Men att klargöra och få hantverkaren att bekräfta genom en enkel emailkonversation (som du sparar) vad som skall göras om den översta kakan släpper är enklare NU när allt är fint, än SEN när det inte ser bra ut. =)

Förhoppningsvis behöver du inte använda den (y)
Bra plan! Stort tack!

Väntar fortfarande på att de ska komma o lägga epoxi. Bör ju inte regna, men går det lägga på även om det är kallt ute?
Byggfirman påstod att inget tätskikt behövdes mellan finsats och undre balkonggolv ovanpå plåten, är det någon som vet om detta stämmer? Kanske blir det ändå ok nu när jag får ett tätskikt av epoxi överst (även om jag förstås hade önskat ett golv utan sprickor i). Balkongundersida med synliga slitage och mögelskador framför tegelvägg, väntar på epoxibehandling.
Skapa konto
Passar också på att fråga vad jag kan göra med balkongens undersida för att snygga till den. Slipa måla/ isf med vilken typ av färg?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.