I icho skrev:
Här är skivan jag tänkte på. Har själv provskruvat i den och kan intyga om att det sitter bra!
[länk]
Ser ju riktigt bra ut. Frågan är väl om en kompakt skiva är så mycket bättre än en ram i trä. Men onekligen är detta en produkt som skulle lösa problemet.

G Pergel skrev:
Ser ju riktigt bra ut. Frågan är väl om en kompakt skiva är så mycket bättre än en ram i trä. Men onekligen är detta en produkt som skulle lösa problemet.
Lambda på 0,059 att jämföra med trä på 0,14 eller vanlig mineralull 0,036. Så det är ju lite sämre än vanlig mineralull, men bättre än trä!

I icho skrev:
Lambda på 0,059 att jämföra med trä på 0,14 eller vanlig mineralull 0,036. Så det är ju lite sämre än vanlig mineralull, men bättre än trä!
Det är ju den teoretiska fördelen men i praktiken är det ju ganska liten yta. Tror jag satsar på att klyva regel i alla fall.

G Pergel skrev:
Det är ju den teoretiska fördelen men i praktiken är det ju ganska liten yta. Tror jag satsar på att klyva regel i alla fall.
Det hade jag också gjort om jag inte var ute efter ett passivhus. ;)

É
Om man ska bygga ut med extra reglar utanpå att fästa fönstret i, vad ska då fasadskivan fästa i? Inget alls just vid fönstret?

Det räcker kanske att sala på de vertikala reglarna, sen de horisontella bygger man inte ut, så kan man åtminstone fästa fasadskivorna över och under fönstret mot befintliga reglar?

I mitt fall är det nybygge men principen är väl lika.

Rickard.
É ÉlPon skrev:
Om man ska bygga ut med extra reglar utanpå att fästa fönstret i, vad ska då fasadskivan fästa i? Inget alls just vid fönstret?

Det räcker kanske att sala på de vertikala reglarna, sen de horisontella bygger man inte ut, så kan man åtminstone fästa fasadskivorna över och under fönstret mot befintliga reglar?

I mitt fall är det nybygge men principen är väl lika.
Tanken är ju att man inte ska göra så för att bryta köldbryggan, man ska helt enkelt inte ha trä genom hela väggen. Vill man inte montera karmen i linje med stommen så finns det grejer/beslag för det.

• En instruktionsbild som visar installation av fönster, dörrar och vattenskydd i lättbetongvägg. Text på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
É
Jo jag har sett det stycket. Men har inte hittat nån manual eller film på hur de ska användas, eller erfarenhet av någon person som har dem. Verkar lite pilligt för en som aldrig monterat fönster ens på vanligt sätt?

Jag har bara läst tips om att sätt extra regel. Och ska man göra det undrar jag om mitt tankesätt är rätt?

richardtenggren
Vi tänkte först hänga ut fönstren med konsoler som nämns tidigare i tråden, men det blev istället att regla en ram på stommen som vi monterade fönstren i. Vi har spontad panel så att det skulle komma in vatten kändes långsökt.
Två fönster på hus under konstruktion, vindskydd, trälist runt fönstren, avspeglar träd och himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ÉlPon
  • Laddar…
É
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vi tänkte först hänga ut fönstren med konsoler som nämns tidigare i tråden, men det blev istället att regla en ram på stommen som vi monterade fönstren i. Vi har spontad panel så att det skulle komma in vatten kändes långsökt.
[bild]
Hur fäste ni fasadskivornas kanter längs med fönstret? Vilken nytta gör ramen upp/nertill? Är väl bara sidorna man skruvar fönstret i?

richardtenggren
É ÉlPon skrev:
Hur fäste ni fasadskivornas kanter längs med fönstret? Vilken nytta gör ramen upp/nertill? Är väl bara sidorna man skruvar fönstret i?
Skivorna är ju rätt stumma, räcker ju att montera dem emot och fästa dem mot regelstommen som överallt annars.
Du får ju bygga som du vill, men jag vill nyttja alla fästpunkter på fönstret och få möjlighet att dreva runt om. Men har man smala fönster kanske det går att skippa dessa, men fönster bredare än ~12 har karmhål även på mitten. Dessa fönster är 20 breda.

É
richardtenggren richardtenggren skrev:
Skivorna är ju rätt stumma, räcker ju att montera dem emot och fästa dem mot regelstommen som överallt annars.
Du får ju bygga som du vill, men jag vill nyttja alla fästpunkter på fönstret och få möjlighet att dreva runt om. Men har man smala fönster kanske det går att skippa dessa, men fönster bredare än ~12 har karmhål även på mitten. Dessa fönster är 20 breda.
Okej mina är 110 och 140 breda för det mesta så lika bra sätta runt om än att krångla till det. Jag har ett bef. 140cm som inte har skruv uppe/nere men på de större har jag ser jag nu.

Vad har du för dimension på reglar och fasadskiva? Jag ska ha 50mm skivor men reglar är ju oftast 45mm, även om det på vissa ställen finns 50mm. Gör kanske inget att bara 5mm saknas om jag väljer 45x45 att regla ut med. Du verkar ha grövre.

richardtenggren
É ÉlPon skrev:
Okej mina är 110 och 140 breda för det mesta så lika bra sätta runt om än att krångla till det. Jag har ett bef. 140cm som inte har skruv uppe/nere men på de större har jag ser jag nu.

Vad har du för dimension på reglar och fasadskiva? Jag ska ha 50mm skivor men reglar är ju oftast 45mm, även om det på vissa ställen finns 50mm. Gör kanske inget att bara 5mm saknas om jag väljer 45x45 att regla ut med. Du verkar ha grövre.
Jag har reglat ut 95 mm, fasadskivorna är 100 mm, så satt en pallbricka på 5 mm mellan spikläkten:)

É
Ok samma läge som mig alltså. Men var det nödvändigt palla ut dem 5mm till? Ville du komma ut maximalt med fönstren?

É
Eller jaha för spikläkten, förstår nu.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.