5 730 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Borra i takbetong, funkar slagborr? - nyproduktion
Ska montera gardinskena.
Bor i nyproduktion som var klar i år, 2021. Jag undrar om slagborrmaskinen (Bosch Professional GSB 13 RE) klarar av att borra hål i betongtaket.
Funkar slagborrmaskinen tro eller kommer det bli en mardröm att borra hål? Har ingen erfarenhet att borra i betong.
Bor i nyproduktion som var klar i år, 2021. Jag undrar om slagborrmaskinen (Bosch Professional GSB 13 RE) klarar av att borra hål i betongtaket.
Funkar slagborrmaskinen tro eller kommer det bli en mardröm att borra hål? Har ingen erfarenhet att borra i betong.
Alla som stött på omöjlig betong i flerfamiljshus försöker använda en slagborrmaskin. Det är i många fall svårt och det slutar med att man kör sönder borren istället.
När man använder en borrhammare så är det istället som att borra i smör.
Tex GBH 2-26 med SDS-chuck.
När man använder en borrhammare så är det istället som att borra i smör.
Tex GBH 2-26 med SDS-chuck.
Jag förstår, undrade ifall om det berodde på att vissa använda slagborrmaskiner som var helt enkelt för svag eller att man hade fel typ av borr. Ville helst köpa en typ av borrmaskin som man kunde återanvända (t.ex. skruva hål för tavlor) men det verkar som att det är bäst att jag hyr en borrhammare från Bauhaus istället.MathiasS skrev:
Alternativt denna borrhammare: Borrhammare Cocraft HR710 | Clas Ohlson för 899kr. Är denna tillräcklig bra? Helt ok pris, kommer kosta 200kr att hyra annars.
Ja den är iaf på pappret tillräckligt stark. Sedan, om det behövs, kan du komplettera med en skruvdragare som du skruvar och borrar allt annat med.
Jag skulle förvisso hellre köpa en
https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/2359904_-gbh-2-26-professional-bosch.html
men om behovet bara är en lägenhet så är det nog rimligare med något från Clas.
Jag skulle förvisso hellre köpa en
https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/2359904_-gbh-2-26-professional-bosch.html
men om behovet bara är en lägenhet så är det nog rimligare med något från Clas.
Köp denna:
https://www.amazon.se/Bosch-Professional-borrhammare-borr-Ø-betong/dp/B00469BDXY
Är en kvalitetsmaskin från Boschs hantverksserie.
Den kommer leva längre än dig och kommer utan problem kunna lösa dina tak och väggbesvär i lägenhet.
https://www.amazon.se/Bosch-Professional-borrhammare-borr-Ø-betong/dp/B00469BDXY
Är en kvalitetsmaskin från Boschs hantverksserie.
Den kommer leva längre än dig och kommer utan problem kunna lösa dina tak och väggbesvär i lägenhet.
Medlem
· Västerbotten
· 105 inlägg
Jag ser att tråden varit inaktiv ett tag men.
Det är så att jag också behöver borra i mitt tak som också är i hård betong i syfte att sätta upp en projektorduk.
Jag äger dock en ganska plastig slagborrmaskin en Bosch PSB 530 RE som det står ska vara på 530watt men själva uteffekten är bara max hälften.
Borde jag låna eller köpa en maskin med kraftigare motoreffekt?
Det är så att jag också behöver borra i mitt tak som också är i hård betong i syfte att sätta upp en projektorduk på 10kg.
Jag äger dock en ganska plastig slagborrmaskin en Bosch PSB 530 RE som det står ska vara på 530watt men själva uteffekten är bara max hälften.
Det är så att jag också behöver borra i mitt tak som också är i hård betong i syfte att sätta upp en projektorduk.
Jag ser att tråden varit inaktiv ett tag men.D Daaaaaniel skrev:
Det är så att jag också behöver borra i mitt tak som också är i hård betong i syfte att sätta upp en projektorduk på 10kg.
Det finns 2 maskintyper som går att borra med. En som är som en vanlig och snurrar med flera 1000 varv ställs i slag och låter att vara hos tandläkaren ( hörselskydd på ) bara skit. och en som har ett slag i sig som äter betongen snabbt , mindre ljud. Låna en från kanske en granne
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden