Hej!
Ung & oerfaren köpte jag ett hus från 63, allt original och helt ovetandes om att det kunde finnas asbest i huset.
Tog kofoten och slängde ut rubbet, sedan blev man upplyst från bekanta att vi skulle ha koll på detta härliga men lömska materialet.
Ångest.
nu till min fråga. Vi rev ner en ”vävtapet” som satt på väggen ner till källaren. Satt som berget och när vi får loss denna är det svart bakom. Har inte hittat någon info, men använde man Svartlim på betongväggar också?
sedan renoverade vi badrummet och bakom perstorpsskivorna som var väldigt lätta att ta bort, fann vi detta brun/svarta? Kan det varit asbest i det med? Eller är det vanligt brunlim dem använt?
Ung & oerfaren köpte jag ett hus från 63, allt original och helt ovetandes om att det kunde finnas asbest i huset.
Tog kofoten och slängde ut rubbet, sedan blev man upplyst från bekanta att vi skulle ha koll på detta härliga men lömska materialet.
Ångest.
nu till min fråga. Vi rev ner en ”vävtapet” som satt på väggen ner till källaren. Satt som berget och när vi får loss denna är det svart bakom. Har inte hittat någon info, men använde man Svartlim på betongväggar också?
sedan renoverade vi badrummet och bakom perstorpsskivorna som var väldigt lätta att ta bort, fann vi detta brun/svarta? Kan det varit asbest i det med? Eller är det vanligt brunlim dem använt?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
På den första bilden svarar vi: förmodligen inte asbest, utan någon form av tjära/bitumen som använts som en slags fuktspärr. (Googla inte om du lider av hälsoångest.)
På den andra bilden svarar vi: svårt att säga säkert, men vanligtvis inte asbest.
På den andra bilden svarar vi: svårt att säga säkert, men vanligtvis inte asbest.
Klicka här för att svara

