Tjohej !
Ska snart, kanske till helgen, putsa badrummet med Webers Designputs.
Då enda putsningsarbetet jag utfört är att ha slammat vår grundmur, vilket var simpelt & ställde inga direkta krav på utseende, önskar jag tips & råd :geek:

Underlaget är våtrumsskivor med tätskiktsfolie, så det ska vara rakt & slätt förutom foliens skarvar som bygger ut lite.

Så här skriver dem i beskrivningen:
1. På det färdiga tätskiktet appliceras med 6-8 mm fixkam ett lager weber rex fix som efter utslätning med fixkammens släta sida ger ett heltäckande skikt om cirka 2–3 mm.

2. Medan weber rex fix fortfarande är våt och senast inom en timme appliceras ett lager på 5-7 mm av Weber Designputs som jämnas ut med en slät stålspackel.

3. Medan det applicerade bruket är vått appliceras webertherm 397 EF-nät som stålas in så att hela nätet blir omslutet av bruk och en slät och plan yta erhålls. Inner- och ytterhörn, fönster och dörrsmygar kompletteras med webertherm 391 hörnlist som appliceras samtidigt som webertherm 397 EF-nät.

4. När första påslaget har torkat och tidigast efter ett dygn ska ytterliggare cirka 4-5 mm av Weber Designputs läggas på som sedan filtas eller kvastas till en önskad struktur.

https://www.se.weber/files/se/2020-02/weber-designputssystem-for-vatrum.pdf

Min viktigaste fråga, som jag inte hittar svar på via Google, är om jag behöver putsa hela rummet i ett svep. Eller om jag kan göra en yta i taget. Alltså en vägg. Sedan låta det Torka, & sedan, kanske nästa dag putsa en annan vägg. Eller riskerar hörnen att spricka då?
Varje hörn kommer att nätas givetvis enligt beskrivningen.

En annan undran jag har är om jag bör använda mig av skenor. Jag antar att det inte behövs då underlaget är rakt :thinking:

Vilka verktyg rekommenderar ni ?

• Ett badrum under renovering med tätskiktsfolie på väggarna och delvis lagda kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
.

• Renoveringsrum med oputsade väggar, isoleringsmaterial och en dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som kan svara på om man kan putsa en vägg i taget ?

Har väldigt svårt att tro att det skulle han nån betydelse.

B
Jag har putsat delar, typ 1 vägg. Det går, men det blir inte lika bra (snyggt) som att göra allt i ett svep. Så om möjligt skulle jag försöka få allt klart, eller i alla fall få så få skarvar som möjligt.

Jag har använt mig av både med och utan skenor. Det blir jämnare tjocklek med skenor i alla fall när jag putsar. Skenan är till för att få jämn tjocklek, inte för att rikta upp väggen. Men det borde väl stå i instruktionen?

Putsbräde, kanitz, svärd och lämpligt formad murslev brukar jag använda.

K
Anledningen till att du inte får något vettigt svar är ju att det här handlar inte om traditionell putsning.
Det här är ju åt microcement/tadelakt och då är det tillverkarens anvisningar som bör följas, då det inte riktigt finns gängse praxis då ytskiktet inte är särskilt utbrett i Sverige (än).

Det kritiska som jag ser det är hur man ska hantera hörnlisterna om man delar upp det vägg för vägg.
Och fortfarande få ett bra utgångsläge när angränsande vägg skall göras.

Du bör nog kontakta leverantören för att diskutera frågan, det är ju ändå deras produkt och dom som ska lämna garantierna i slutändan.

Tack för svar :)(y)
Webers instruktioner är dem jag skrev & länkade.
Det sägs inget mer om tillvägagångssättet. Därför tänkte jag att samma borde gälla som vid traditionell putsning.
Men jag skrev till Weber igår morse. Deras svar var otydligt, men ungefär samma som ert. Att man putsar med fördel hela rummet på en gång, men att det går att köra en vägg i taget

[/QUOTE]Putsbräde, kanitz, svärd och lämpligt formad murslev brukar jag använda.[/QUOTE]

Vad använder man svärdet till ?

Hur blev detta? är igång och ska planera badrum där jag är sugen på webers designputs alt. microcement i alla ytor utom dusch.

S senegym skrev:
Hur blev detta? är igång och ska planera badrum där jag är sugen på webers designputs alt. microcement i alla ytor utom dusch.
snyggt puts/micro cement ej prövat

Du har inga pics? Nyfiken

Putsbräde, kanitz, svärd och lämpligt formad murslev brukar jag använda.[/QUOTE]

Vad använder man svärdet till ?[/QUOTE]
Att jämna till ytan med

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.