Hus från 63, pannrummet har gipsskivor i taket och är målat med någon färg med struktur. Någon som vet vad det är för något dem målat med och om man vågar slipa på detta?
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Inte riktigt vad du frågade om men är du säker på att det är gipsskivor och inte eternitskivor?
Det var vanligt med eternitskivor i pannrum eftersom de är brandtåliga.
När det gäller färg ser det väl mest ut som att de snabbt har kluddat dit någon billig färg bara för att täcka ytan.
Det var vanligt med eternitskivor i pannrum eftersom de är brandtåliga.
När det gäller färg ser det väl mest ut som att de snabbt har kluddat dit någon billig färg bara för att täcka ytan.
Ja jag är helt hundra på att det är gips då ett gammalt vattenrör tagits bort från taket när vi renoverade köket på ovanvåningen. Man ser tydligt det vita gipset och papplagret.
Däremot har man ju läst att man kunde tillsätta asbest i färg och att det kan ge en struktur.
På vissa ställen ser det ut som klumpar medans vissa helt släta dragningar. De har inte varit särskilt noggranna iallafall.
Däremot har man ju läst att man kunde tillsätta asbest i färg och att det kan ge en struktur.
På vissa ställen ser det ut som klumpar medans vissa helt släta dragningar. De har inte varit särskilt noggranna iallafall.
Immobil skrev:
Immobil skrev:
Tänker om det var tänkt som brandskyddsfärg på gipsen istället för att sätta upp eternit? Men jag har ingen aning. Jag kan ingenting
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Då tror jag att man vid något senare tillfälle har bytt ut något till gipsskivor eller så har man satt dit gipsskivorna för att få en bättre yta.
Hade en släkting med ett radhus från mitten av 50-talet och där var det betongvalv ovanpå källaren och där såg man mönstret av brädorna som bildade gjutformen och sen hade man bara kladdat på med tjock vit färg för att dölja betongen.
Hade en släkting med ett radhus från mitten av 50-talet och där var det betongvalv ovanpå källaren och där såg man mönstret av brädorna som bildade gjutformen och sen hade man bara kladdat på med tjock vit färg för att dölja betongen.
Klicka här för att svara