M
Hus från 63, pannrummet har gipsskivor i taket och är målat med någon färg med struktur. Någon som vet vad det är för något dem målat med och om man vågar slipa på detta?

• En vägg med ojämn textur och skador med fläckar och missfärgningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vertikala linjer, strukturerad yta, nyanser av vitt och beige, målad textur, abstrakt utseende.
    Skapa konto
Redigerat:
BirgitS
Inte riktigt vad du frågade om men är du säker på att det är gipsskivor och inte eternitskivor?
Det var vanligt med eternitskivor i pannrum eftersom de är brandtåliga.

När det gäller färg ser det väl mest ut som att de snabbt har kluddat dit någon billig färg bara för att täcka ytan.

M
Ja jag är helt hundra på att det är gips då ett gammalt vattenrör tagits bort från taket när vi renoverade köket på ovanvåningen. Man ser tydligt det vita gipset och papplagret.
Däremot har man ju läst att man kunde tillsätta asbest i färg och att det kan ge en struktur.
På vissa ställen ser det ut som klumpar medans vissa helt släta dragningar. De har inte varit särskilt noggranna iallafall.

M
BirgitS BirgitS skrev:
Inte riktigt vad du frågade om men är du säker på att det är gipsskivor och inte eternitskivor?

När det gäller färg ser det väl mest ut som att de snabbt har kluddat dit någon billig färg bara för att täcka ytan.
BirgitS BirgitS skrev:

Vit väggyta med en krackelerad skada fylld med skumisolering eller tätning.
Skapa konto
Det måste väl vara gips?

M Mads93 skrev:
Däremot har man ju läst att man kunde tillsätta asbest i färg och att det kan ge en struktur.
Betvivlar det starkt, att asbest har blandats i färgen. Varför skulle man göra det?
Asbestfibrerna är så små, att de knappast kan påverka strukturen.

• Gilla
Mads93
  • Laddar…
de

• Gilla
reez
  • Laddar…
L lob skrev:
de
:surprised: ? :thinking:

M
Immobil Immobil skrev:
Betvivlar det starkt, att asbest har blandats i färgen. Varför skulle man göra det?
Immobil Immobil skrev:

Tänker om det var tänkt som brandskyddsfärg på gipsen istället för att sätta upp eternit? Men jag har ingen aning. Jag kan ingenting

BirgitS
Då tror jag att man vid något senare tillfälle har bytt ut något till gipsskivor eller så har man satt dit gipsskivorna för att få en bättre yta.

Hade en släkting med ett radhus från mitten av 50-talet och där var det betongvalv ovanpå källaren och där såg man mönstret av brädorna som bildade gjutformen och sen hade man bara kladdat på med tjock vit färg för att dölja betongen.

• Gilla
Mads93
  • Laddar…
M Mads93 skrev:
Tänker om det var tänkt som brandskyddsfärg på gipsen istället för att sätta upp eternit? Men jag har ingen aning. Jag kan ingenting
1963 använde man knappast brandskyddsfärg. Då rekommenderade man Eternit istället.

• Gilla
Mads93
  • Laddar…
M
Immobil Immobil skrev:
1963 använde man knappast brandskyddsfärg. Då rekommenderade man Eternit istället.
Tack för svaren!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.