Hjälp!
Behöver så mycket tips jag bara kan för att få upp lister i detta tak.
Har denna list hemma som jag trodde skulle hjälpa mig hela vägen.
https://www.hornbach.se/p/taklist-decoflair-d1-2x2m-20x20mm/3006959/
Men har nog insett att den inte funkar bra mellan snedtak och vägg. Uppskattar lutningen där till 135 grader. Kommer jag kunna ha enhetlig list i hela rummet? Eller behöver jag två olika? Finns väl list för snedtak?
Det är två normala väggar i rummet.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Behöver så mycket tips jag bara kan för att få upp lister i detta tak.
Har denna list hemma som jag trodde skulle hjälpa mig hela vägen.
https://www.hornbach.se/p/taklist-decoflair-d1-2x2m-20x20mm/3006959/
Men har nog insett att den inte funkar bra mellan snedtak och vägg. Uppskattar lutningen där till 135 grader. Kommer jag kunna ha enhetlig list i hela rummet? Eller behöver jag två olika? Finns väl list för snedtak?
Det är två normala väggar i rummet.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Du får ju vara lite trixig med vinklarna för att få ändarna att passa rätt men visst går det med den, vad är det du tänker på? (kanske missade något i min egen tanke)
För att få till vinklarna som är över 90 grader så går det att skära av bakdelen på listen så den passar vinkeln, vill du göra det lätt för dig så skär du av hela bakdelen (rakt mellan de båda dekorkanterna) och är frikostig med klister/fästmassa bakom istället.
För att få till vinklarna som är över 90 grader så går det att skära av bakdelen på listen så den passar vinkeln, vill du göra det lätt för dig så skär du av hela bakdelen (rakt mellan de båda dekorkanterna) och är frikostig med klister/fästmassa bakom istället.
Mellan taket och snedtaket kapar du bara varje list i vinkeln/2 precis som i andra 90 graders hörn, där man kapar listerna i 45 grader. Så någonstans kring 15-17 grader blir nog vinkeln du ska kapa listerna i, mellan tak och snedtak.
I nedre hörnet vid snedtak och vägg, kapar du som i ett helt vanligt 90 graders hörn. Alltså varje list kapas i 45 grader.
I nedre hörnet vid snedtak och vägg, kapar du som i ett helt vanligt 90 graders hörn. Alltså varje list kapas i 45 grader.
Klicka här för att svara