Jag håller på att renovera källaren hemma. Halva källarväggen är ovan mark och den andra under mark. Jag dränerade om för ett par år sedan och isolerade på utsidan med Pordrän under mark. Ovan mark isolerade jag med frigolit och monterade på nya Steni sockelskivor enligt anvisningarna. Källarväggen består av putsad hålsten på insidan.
Nu till problemet:
Jag ska bygga en tvättstuga/badrum. Hur behöver jag bygga upp väggen. Tanken var att sätt stålreglar/osb/gips? Jag ska även dra ny el i väggen och slipper därför fräsa ur den om jag reglar.
Finns det någon annan smart lösning på vägg?
Nu till problemet:
Jag ska bygga en tvättstuga/badrum. Hur behöver jag bygga upp väggen. Tanken var att sätt stålreglar/osb/gips? Jag ska även dra ny el i väggen och slipper därför fräsa ur den om jag reglar.
Finns det någon annan smart lösning på vägg?
Jag har ett liknande projekt framför mig och efter att ha letat information så kommer jag köra stålreglar och våtrumsgips. Blir tyvärr dyrare och svårare att skruva upp saker då jag inte kommer ha OSB bakom gipset men samtidigt känns det tryggt att inte ha något organiskt material som kan dra åt sig fukt. Stålreglarna kommer jag sätta ca 20 mm ut från väggen för att skapa en luftspalt bakom och sedan isolera i regelväggen med stenullsskivor (ska läsa på mer om isoleringen).
EDIT: Såg nu att du skrev badrum. Jag kommer troligen mura upp dessa väggar med 95mm Leca-block.
EDIT: Såg nu att du skrev badrum. Jag kommer troligen mura upp dessa väggar med 95mm Leca-block.
Redigerat:
Tack för infon. Varför tänkte du isolera? Trodde inte det "gav" så mycket energibesparing.
Ang OSB skivorna tror jag det finns fuktklassade att köpa.
Ang OSB skivorna tror jag det finns fuktklassade att köpa.
Varför skulle det inte ge så mycket? Jag har iofs 100mm isodrän under mark men ovanför är det bara 40-50mm cellplast på utsidan.
Intressant om det finns OSB som klarar fukt, det har jag missat.
Gällande alternativ till Leca-väggen så finns det kanske cementbasetade skivor som är godkända för våtrum utan att sätta plywood bakom? Det är i så fall smidigare att montera på stålreglar än att mura upp en vägg.
Intressant om det finns OSB som klarar fukt, det har jag missat.
Gällande alternativ till Leca-väggen så finns det kanske cementbasetade skivor som är godkända för våtrum utan att sätta plywood bakom? Det är i så fall smidigare att montera på stålreglar än att mura upp en vägg.
Frågan ang. väggkonstruktion fastnade så jag skickade iväg ett mail till Knauf för att fråga vad som gäller för deras Aquapanel och fick detta svar:
"Ja det fungerar absolut att montera Aquapanel direkt på reglarna.
Våtrumsskivan är godkänd, med ett skivlag, att monteras på ett cc-avstånd upp till 600mm.
Antingen monterar du panelen stående på cc 450 eller liggande på cc 450 eller cc 600.
http://www.knaufdanogips.se/index.php/montage/montage-system-innervagg/vatrumsvaggar/montage-vatrumsvaggar-aquapanel-indoor"
Om jag har förstått rätt så måste skarvar som inte har en regel bakom sig limmas så även om de stora skivorna är otympliga så kommer jag nog använda dessa stående till våtutrymmena.
Gällande isolering så tror jag att ni har rätt efter att ha googlat lite.
"Ja det fungerar absolut att montera Aquapanel direkt på reglarna.
Våtrumsskivan är godkänd, med ett skivlag, att monteras på ett cc-avstånd upp till 600mm.
Antingen monterar du panelen stående på cc 450 eller liggande på cc 450 eller cc 600.
http://www.knaufdanogips.se/index.php/montage/montage-system-innervagg/vatrumsvaggar/montage-vatrumsvaggar-aquapanel-indoor"
Om jag har förstått rätt så måste skarvar som inte har en regel bakom sig limmas så även om de stora skivorna är otympliga så kommer jag nog använda dessa stående till våtutrymmena.
Gällande isolering så tror jag att ni har rätt efter att ha googlat lite.
Är precis klar med mitt källarbadrum.
Murade upp med 95mm Leca ca 10cm framför ytterväggarna. Hade lite avloppsrör, vatten och el från övervåningen som behövde döljas.
Isolerade bakom Lecan med 100mm stenull mot ytterväggarna. Vet att man inte ska isolera innifrån men vad kan hända?
Murade upp med 95mm Leca ca 10cm framför ytterväggarna. Hade lite avloppsrör, vatten och el från övervåningen som behövde döljas.
Isolerade bakom Lecan med 100mm stenull mot ytterväggarna. Vet att man inte ska isolera innifrån men vad kan hända?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara