Som topic.
Ska jag limma WAB skivan på OSB skivan eller det räcker med att skruva den i reglarna.
Det är i ett badrum.

Inget svar än? jag hade just denna frågan i huvet.

BirgitS
Har inte tillverkaren av skivan instruktioner för det?
Jag vet inte om det kan variera men Byggmax skriver att deras skiva ska skruvas med gipsskruv: https://www.byggmax.se/våtrumsgips-p07001

Men numera är det ju tillåtet med vanliga gipsskivor i badrum.

• Gilla
Ahmed A
  • Laddar…
Ja, det är ju frågan för på GVK sida ska det både limmas och skruvas. Sedan bör ju denna vara godkänd av BKR men det står det inget om på byggmax hemsida. Sen kanske man inte behöver limma. Det handlar ju om golvets rörelser i fuktig miljö. Därför blir jag lite osäker just för att jag själv står där i nuläget och vill göra rätt.

BirgitS
Ahmed A Ahmed A skrev:
Ja, det är ju frågan för på GVK sida ska det både limmas och skruvas. Sedan bör ju denna vara godkänd av BKR men det står det inget om på byggmax hemsida. Sen kanske man inte behöver limma. Det handlar ju om golvets rörelser i fuktig miljö. Därför blir jag lite osäker just för att jag själv står där i nuläget och vill göra rätt.
Ska du ha våtrumsmatta och/eller -tapet (GVK) eller kakel/klinker (BKR)?
Du skriver om golv nu men gäller det inte väggar?

Du behöver även läsa branschreglerna från Säker vatten för jag har för mig att det är de som specificerar den godkända väggkonstruktionen.

Vilken WAB gäller det?

BirgitS BirgitS skrev:

Du behöver även läsa branschreglerna från Säker vatten för jag har för mig att det är de som specificerar den godkända väggkonstruktionen.

Vilken WAB gäller det?
BirgitS BirgitS skrev:

Vilken WAB gäller det?
Det är nog jag som blandar ihopa det, jag ber om ursäkt men det handlar om gipsskiva som är som ett förstärktlager över badrumsgolvet på andra vån. Det är för att staga upp golvet så det inte flexar där av gips. Egentligen är min fråga vilken gipsskiva är godkänd för montering på golv i badrum som är för att staga upp konstruktionen? Finns det en variant där man bara behöver skruva? Detta måste göras enligt GVK om man ska lägga klinger istället för golvmatta.

tack!

BirgitS
Golvuppbyggnad vet jag just inget om tyvärr, jag trodde det gällde väggar för det är där man brukar ha OSB. I golv brukar man väl ha golvspånskiva.

När det gäller klinker så är det branschreglerna från BKR som är standard.

• Gilla
Ahmed A
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.