Hej!
Nyligen flyttat till ett hus där man lade ny (större) altan 2021 (13x3). Efter 2 väldigt fuktiga månader i södra Sverige så ser jag att det kommit mögel på flertal ställen. Värt att nämna är att det är tak på större delen av altanen. Virket är tryckimpregnerat så detta ska inte hända? Hur ska jag gå till väga nu? Göra rent och behandla till våren med något? Finns det något att rekomendera?
Mvh

• Träpanel med knut, ådring och vita fläckar, eventuellt färgstänk eller mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av trä med synliga ådror och mörka fläckar, troligen på grund av väder och vind.
    Skapa konto
  • Träplanka med sågspån, närbild, tydlig ådring, del av konstruktion, otydlig bakgrund, trätakstol ovanför plankan.
    Skapa konto
  • Gilla
Huda Alhilou
  • Laddar…
Testa såpaskura med rotborste, lite mögel blir alltid på en sådan konstruktion förr eller senare oberoende av impregnerat eller inte. Man brukar inte ha impregnerat i tak annars…

• Gilla
Arne Borg och 2 till
  • Laddar…
Det har väldigt lite "grönt" i sig för att vara nytt tryckt virke. Det är inte värmebehandlat eller impregnerat på annat sätt ?

• Gilla
RRW och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr helt normalt.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
MarkusNilsson9494 MarkusNilsson9494 skrev:
Hej!
Nyligen flyttat till ett hus där man lade ny (större) altan 2021 (13x3). Efter 2 väldigt fuktiga månader i södra Sverige så ser jag att det kommit mögel på flertal ställen. Värt att nämna är att det är tak på större delen av altanen. Virket är tryckimpregnerat så detta ska inte hända? Hur ska jag gå till väga nu? Göra rent och behandla till våren med något? Finns det något att rekomendera?
Mvh
Ingen fara med denna svartmögel.
Tvätta av bara, blanda YES diskmedel + klorin i tvättvattnet, låt verka en stund, spola av.

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Tyvärr helt normalt.
Precis. Sådär ser det alltid ut på västkusten i alla fall...

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A
Förstår inte riktigt vad du menar?
Tryckimpregnerat skyddar inte mot mögel.
Det kommer mögla som annat virke med ”rätt” förutsättningar

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Lite såpa skurning varje vår så kommer det bli kanonfint till sommaren.

• Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
MarkusNilsson9494 MarkusNilsson9494 skrev:
Hej!
Mvh
Boracol

• Gilla
Marielisan
  • Laddar…
Översta bilden är på en tryckt bräda...och helt normalt om det blir så...det försvinner med tiden...bild två och tre ser ut att vara organowood ...alltså impregnerat med kisel...de första åren så kommer organowood se fruktansvärd ut...med svarta mögel prickar och "ludd" på allt....också det helt normal och försvinner med tiden...

• Gilla
MarkusNilsson9494
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.