Hej!
Nyligen flyttat till ett hus där man lade ny (större) altan 2021 (13x3). Efter 2 väldigt fuktiga månader i södra Sverige så ser jag att det kommit mögel på flertal ställen. Värt att nämna är att det är tak på större delen av altanen. Virket är tryckimpregnerat så detta ska inte hända? Hur ska jag gå till väga nu? Göra rent och behandla till våren med något? Finns det något att rekomendera?
Mvh
Nyligen flyttat till ett hus där man lade ny (större) altan 2021 (13x3). Efter 2 väldigt fuktiga månader i södra Sverige så ser jag att det kommit mögel på flertal ställen. Värt att nämna är att det är tak på större delen av altanen. Virket är tryckimpregnerat så detta ska inte hända? Hur ska jag gå till väga nu? Göra rent och behandla till våren med något? Finns det något att rekomendera?
Mvh
Produkter som diskuteras: "rotborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 3 648 inlägg
Det har väldigt lite "grönt" i sig för att vara nytt tryckt virke. Det är inte värmebehandlat eller impregnerat på annat sätt ?
Ingen fara med denna svartmögel.MarkusNilsson9494 skrev:
Hej!
Mvh
Tvätta av bara, blanda YES diskmedel + klorin i tvättvattnet, låt verka en stund, spola av.
BoracolMarkusNilsson9494 skrev:
Hej!
Mvh
Översta bilden är på en tryckt bräda...och helt normalt om det blir så...det försvinner med tiden...bild två och tre ser ut att vara organowood ...alltså impregnerat med kisel...de första åren så kommer organowood se fruktansvärd ut...med svarta mögel prickar och "ludd" på allt....också det helt normal och försvinner med tiden...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden