Sitter och planerar ny entre/förstukvist/veranda. Huset är 22meter långt och tänker mig en veranda från knut och förbi andra fönstret dvs 10-11m lång och ett djup på 2m. Takbeklädnaden blir pannplåt av äldre modellen. Samma som ligger på hustaket. Kan någon snälla hjälpa mig med rätt dimensioner på virket till takkonstruktionen samt stolpar. Försökt anväda mig av byggbeskrivningar.se vilket inte har fungerat. Heeeelst hade vi sluppit använda limträ. Vi vill inte ha valmat utan ett vanligt med så nätt utseende som möjligt.
Snözon 3. Finns här någon vass inom detta område som kan ge mig lite vägledning?
Sitter och planerar ny entre/förstukvist/veranda. Huset är 22meter långt och tänker mig en veranda från knut och förbi andra fönstret dvs 10-11m lång och ett djup på 2m. Takbeklädnaden blir pannplåt av äldre modellen. Samma som ligger på hustaket. Kan någon snälla hjälpa mig med rätt dimensioner på virket till takkonstruktionen samt stolpar. Försökt anväda mig av byggbeskrivningar.se vilket inte har fungerat. Heeeelst hade vi sluppit använda limträ. Vi vill inte ha valmat utan ett vanligt med så nätt utseende som möjligt.
Snözon 3. Finns här någon vass inom detta område som kan ge mig lite vägledning?
Två meter med enkelt konstruktionesvirke i Snözon 3 får jag till 170x455 C24 enligt dimensioneringstabellen.
Sen får ni stolpa med 1,2m mellanrum. Behöver ni vila någon takregel på en upplagsregel, och av någon anledning inte kan träffa stolpen, så beror det nog lite på hur/var, då det blir en punktlast. Men samma diemnsion torde räcka, iaf om ni tillåter en viss nedböjning om det skulle hamna mitt mellan två stolpar. Bäst är förstås en stolpe under varje regel.
En stolpe på varje 1,2 blir inte så bra...hur hjälper vi upp konstruktionen med cc 1,8 ca?
Med ett kraftigt hammarband. Den länkade tabellen visar dimensioner vid cc1200 dvs. att takstolarna sitter på 1200 mm avstånd centrum till centrum. Sidan från vilken tabellen kommer från ger en uträkning för omräkning till cc60. vilket för nån sorts symmetris skull kan vara lämpligt då.
Som ett exempel på vad du får ut har jag bifogat ett inklippt på hur det kan se ut med liknande mått som du angett i tråden.
Observera att du inte ska använda det förslaget utan att själv kontrollera att det stämmer med ditt bygge/hus. Det bästa är att du stoppat in egna mått och gör beräkningen själv.
Jag har försökt ställa in önskade mått... Jag är dock inte nöjd med tex att stolparna ska vara 90x90. Behöver något som ser maffigare ut....men frågan är då kan man minska övriga dimensioner för att uppnå samma hållfasthet....
Det är minsta dimension som anges. Det går alltid bra att gå upp i dimension. Dimension uppåt på stolpen hjälper inte övriga delar så där får du används föreslagna dimensioner oavsett.
Jag har försökt ställa in önskade mått... Jag är dock inte nöjd med tex att stolparna ska vara 90x90. Behöver något som ser maffigare ut....men frågan är då kan man minska övriga dimensioner för att uppnå samma hållfasthet....
Vill man ha det maffigt, och kanske mer i stil med huset i övrigt och om man har tillgång till det så är ohyvlat virke ett lämpligt val. Skillnaden i faktisk dimension mellan 90x90 och 100x100 är inte stor men skillnaden i synintryck är desto större. Går man sen upp till 150x150 är det än mer. Det kan dock vara knepigt att få tag på dylikt virke och många av de stora kedjorna har rena ockerpriser, priset ska i princip motsvara kubikkostnaden.
Vill man ha det maffigt, och kanske mer i stil med huset i övrigt och om man har tillgång till det så är ohyvlat virke ett lämpligt val. Skillnaden i faktisk dimension mellan 90x90 och 100x100 är inte stor men skillnaden i synintryck är desto större. Går man sen upp till 150x150 är det än mer. Det kan dock vara knepigt att få tag på dylikt virke och många av de stora kedjorna har rena ockerpriser, priset ska i princip motsvara kubikkostnaden.
HHuzzbutt skrev:
Jag har ett ställe jag kan köpa virket till stolparna. Kom på en till sak....funkar det lika bra att fälla in hammarbandet i stolparna som att lägga hammarbandet ovanpå?
Oooch kom på en till sak...bästa förankringen i husväggen. Blir ju en del krafter när snön kommer dundrande ner från hustaket...
Jag har ett ställe jag kan köpa virket till stolparna. Kom på en till sak....funkar det lika bra att fälla in hammarbandet i stolparna som att lägga hammarbandet ovanpå?
Oooch kom på en till sak...bästa förankringen i husväggen. Blir ju en del krafter när snön kommer dundrande ner från hustaket...
Hammarbandet ska placeras stående, inte på plasken. Att fälla in det i stolparna förutsatt att de är kraftiga nog är bra. (Fullösningen som man ser på kommunala pergolor är stolpar av 3st 45x145 där den mellersta är kortare för att fixera hammarband).
Har du ett bra ställe där du kan få tag på kraftigt virke och tid och ork tycker jag, med tanke på huset ska använda dig av ohyvlat byggtimmer i hela konstruktionen. Det är dock svårt att hitta siffror på det men brukar gamla gubbar ha i huvet.
Nä
Du kan öka dim eller klass på virket om du behöver bättre hållfasthet eller gillar ett maffigare utseende 6"x6" ser inte så tantigt ut som verandastolpar och skulle vara min rekommendation.
Stolparna tänkte jag typ 6x6tum max... Hade gärna tagit 45x170 på takreglar...med en bärlina/hammarband på 45x195...men helst 45x170...kanske blir för klent med det och cc 1200...