É
Jag ska ha OSB+gips på ytterväggar och innerväggar. Gips finns ju i 2400mm höjd (och andra) och så kan man sen välja mellan 900mm och 1200mm bredd. Men varför finns OSB endast i 2500mm?

Är det något jag missförstått med installationsättet?

På ytterväggar är detta kanske inget problem då man tydligen helst ska sätta dem liggande på installationsskiktet. Men på innervägger har man ju endast stående stomme och måste alltså kapa varenda skiva 10cm för att de ska få plats i standardhöjden 240 cm? Och det är ju ännu fortfarande en slags standard eftersom det finns gipsskivor i detta mått. Är det så enkelt kapa OSB jämfört med gips att det inte är lönt tillverka i fler mått?

Du har nog bara tittat i fel hög, eller kanske i en butik med dåligt utbud. En snabb sökning på byggmax hemsida visar att de säljer osb-skivor som är 2390mm https://www.byggmax.se/osb-skiva-p10096

Finns spontad osb 600 x 2397mm.

Eller så lägger du en 1200 bred skiva ner...

Nja, den blir faktiskt bara 1200 mm hög då ;):crysmile:.

• Haha
  • Wow
tergo och 1 till
  • Laddar…
É
T Tjrex skrev:
Eller så lägger du en 1200 bred skiva ner...
Blir väl konstigt cc-avstånd då? 2500mm delat på vadå?

É
Dheri Dheri skrev:
Du har nog bara tittat i fel hög, eller kanske i en butik med dåligt utbud. En snabb sökning på byggmax hemsida visar att de säljer osb-skivor som är 2390mm [länk]
Okej tack jag är väldigt dålig på söka tydligen. Den ser ju nästan perfekt ut. Lite jobbigt stort att bära in 120cm-skivor men blir ju perfekt för cc60, bara välja på stående eller liggande, passar båda ledder.
90x240cm OSB är kanske för mycket begärt?

É
Innerväggar 120x240 OSB och sen 90x240 gips utanpå så blir det nog bra.

É ÉlPon skrev:
Okej tack jag är väldigt dålig på söka tydligen. Den ser ju nästan perfekt ut. Lite jobbigt stort att bära in 120cm-skivor men blir ju perfekt för cc60, bara välja på stående eller liggande, passar båda ledder.
90x240cm OSB är kanske för mycket begärt?
Är det mycket och du ska bära allt själv så köp en skivbärare

• Gilla
ÉlPon
  • Laddar…
É
Dheri Dheri skrev:
Den som söker skall finna...
[länk]
[länk]
Hah ok men inget i lager eller möjlighet köpa online, men då finns det i alla fall!

Men med en skivbärare som z_bumbi tipsade om kanske det går få in 120x240 så får det bli cc60 på innerväggarna istället. Så kan jag sen ta gipsskivor i 90x240 om det visade sig vara trångt få in osb. Eller så var det så smidigt att det blir 120x240 då med.

Mitt tips om du inte älskar och är bra på att spackla, är att välja gipsskivor som leder till att du får så få skarvar som möjligt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
É
Ja kanske. Jag har aldrig spacklat gipsskivor men ogillar det redan. Men samtidigt så är ju mina väggar sällan mer än 5 meter lång i varje rum vilket bara blir 1-2 skarv extra, och på kortare vägg bara 1 extra. Och sen kommer fönster, dörröppningar. Så tänker att det inte blir någon jätteskillnad.
Alltså vid 120cm vs 90cm.

Kan man slippa 3 skarvar med bredare skivor så gör man det ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.