Drog ihop en IKEA-hylla o någon (inte jag) vände en del bak o fram. Så behöver lossa allting vilket ju är lugnt förutom den nobbade masoniten i bakkant. Tips på hur jag drar ut tajt spikad nubb utan att paja hyllan? Trodde det var lugnt men det var svårare än jag trodde faktiskt...
-
Medlem · 42 inlägg 3 feb 09:21
-
Medlem · Stockholm · 5 848 inlägg 3 feb 09:233 feb 09:23 #2
-
Medlem · 42 inlägg 3 feb 09:25
-
Renoverare · Uppsala · 1 141 inlägg 3 feb 09:263 feb 09:26 #4
Få in någonting smalt, en kniv, ett stämjärn eller en smal skruvmejsel, mellan spånskiva och masonit och bänd försiktigt så att nubbens huvud åker upp. Sedan kan man dra ut den med hovtång.- Laddar…
-
Medlem · 42 inlägg 6 feb 10:256 feb 10:25 #5
Tack för inputen här - det gick efter lite trixande. Tänkte delge processen ifall någon i framtiden har samma problem.
En ny, billig morakniv och ett stämjärn gjorde tricket. Kniven är vass nog att komma in under spikskallen men också kraftig nog att klara att man bryter lite. Men visst pajar eggen (se bild). När väl skalllen är ute några millimeter, kan man ta stämjärn och vända det så att man kan använda avfasningen som ett slags hävstång. Alt. ta en hovtång direkt men jag hade ingen sån. Spikarna gick att återanvända allihop. Ingen skada utöver lite skav, i masoniten.
#billy #spikutdragare- Laddar…
-
Renoverare · Uppsala · 1 141 inlägg 6 feb 13:276 feb 13:27 #6
Trist på kniven, men nu får du ju köpa en Tormek så att du kan slipa på den igen.
On topic: det är så drygt att dra ut IKEA:s nubb. Jag demonterade ett antal garderober inför förra flytten för över tio år sedan och drog nubb ur masonitryggarna till förbannelse. Denna flytt vägrade jag att ta med garderoberna. Jag betalar de nya, bara jag slipper lirka med hundrafemtio av IKEA:s småspik.- Laddar…
-
6 feb 13:31 #7
Jag använder elektroniktång/sidavbitare., den är tillräckligt vass att komma under nubbskallen.
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/tanger/specialtanger/elektroniktang-2000036743- Laddar…
-
Medlem · 42 inlägg 6 feb 13:34
Rekommenderat från shoppen
Varför visas rekommenderat från shoppen?
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.