Jag vill installera en AirMove e.d. för att flytta kall luft från övervåningen till nedervåningen (så att varm luft får lättare att ta sig upp för trappen). Detta kräver att jag tar upp ett c:a 1 dm stort hål genom bjälklaget, och nu vill jag ha lite tips kring detta.

1) Hur ser ett bjälklag ut!? Älvsbyhus 1995. Min gissning är (underifrån): Gips, reglar, plywood, tunn "skumgummiduk", golvytskikt. Finns även isolering? Det är ju betydligt mer ljudisolerande än en vanlig innervägg.

2) För att få hålet att gå från skjutdörrsgarderob uppe till tvättstuga nere så skulle hålet behöva gå snett alternativt med 2 st 90-gradiga vinklar med c:a 0,5-1 m mellan. Är detta mycket svårare än att bara såga rakt ner?

3) Jag är rädd för att ljud kommer ta sig genom hålet. Jag tänker mig att kanalen ska vara ljuddämpad, typ en sån här: https://www.bygghemma.se/hus-och-by...cT3llD6OlyURGmNGbOztxscdMQYVRM0hoCKOMQAvD_BwE
Vad har ni andra för erfarenheter av ljudläckage genom liknande hål?

J jonle336 skrev:
Jag vill installera en AirMove e.d. för att flytta kall luft från övervåningen till nedervåningen (så att varm luft får lättare att ta sig upp för trappen). Detta kräver att jag tar upp ett c:a 1 dm stort hål genom bjälklaget, och nu vill jag ha lite tips kring detta.

1) Hur ser ett bjälklag ut!? Älvsbyhus 1995. Min gissning är (underifrån): Gips, reglar, plywood, tunn "skumgummiduk", golvytskikt. Finns även isolering? Det är ju betydligt mer ljudisolerande än en vanlig innervägg.

2) För att få hålet att gå från skjutdörrsgarderob uppe till tvättstuga nere så skulle hålet behöva gå snett alternativt med 2 st 90-gradiga vinklar med c:a 0,5-1 m mellan. Är detta mycket svårare än att bara såga rakt ner?

3) Jag är rädd för att ljud kommer ta sig genom hålet. Jag tänker mig att kanalen ska vara ljuddämpad, typ en sån här: [länk]
J jonle336 skrev:

3) Jag är rädd för att ljud kommer ta sig genom hålet. Jag tänker mig att kanalen ska vara ljuddämpad, typ en sån här: [länk]
Tänker du att denna böj ska ligga i bjälklaget?
Nu vet jag inget om just ditt hus, mem normalt så löper bjälklaget åt samma håll som takstolarna.
normalt bjälklag är gips, strökäkt isolering spån och sedan golvbeläggningen.

• Gilla
jonle336
  • Laddar…
Ja det tänkte jag.
Att det går åt samma håll som takstolar är positivt för mig.

J jonle336 skrev:
Ja det tänkte jag.
Att det går åt samma håll som takstolar är positivt för mig.
Ja rent konkret så behöver du då ta upp golvet den sträckan eller taket. Då får kolla vart reglarna går så att du kan lägga kanalen mellan dessa.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.