Hejsan!
Ska få min elmätare utbytt nästa vecka.
Undrar om denna skiva som elmätaren sitter på möjligen kan innehålla asbest? Om den gör det, kan elektrikern strunta i att skruva bort den och istället montera den nya mätaren på annat ställe eller behövs den skruvas bort för att komma åt kablar och dyligt?
Ska få min elmätare utbytt nästa vecka.
Undrar om denna skiva som elmätaren sitter på möjligen kan innehålla asbest? Om den gör det, kan elektrikern strunta i att skruva bort den och istället montera den nya mätaren på annat ställe eller behövs den skruvas bort för att komma åt kablar och dyligt?
Det där är inte en eternitskiva, ser ut som vanlig spånskiva.
Elektrikern har inte varit här ännu. Fick meddelande att han skulle komma nästa vecka. Är bara orolig för att sprida fibrer, har hänt en del fadäser med asbestspridning redan i detta hus så nu är jag har blivit extra orolig för det.Jonatan79 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Det brukar vara spånskiva. Plattans funktion är att vara fäste för mätaren. Det skall gå att skruva fast mäatre med olika placering av sina skruvhål. En eternitskiva är svår att skruva i, och få något att sitta.
Något är lite konstigt,
Mätaren har inget med lastbalansering att göra. Om man inte vill använda han-porten och den finns på mätaren.
Och vem är det som tagit dit elektrikern? Är det du eller nätbolaget.
Möjligen att om elektrikern är anlitad av dig så kanske han vill montera strömtransformatorer bakom mätaren, det är dock inte säkert att nätägaren tillåter kundägd utrustning bakom plomberat utrymme.
Strömtransformatorer mäter strömmen och anpassar laddningen med hjälp av lastbalansering till bilen.
Så jag gissar på att elektrikern är anlitad av dig och inte utskickad av nätbolaget.
Ps strömtransformatorerna kan även monteras i din elcentral ovanför, det är den rätta placeringen.
Hmm. Nätbolaget ska kanske komma och plugga i en adapter i mätaren så du får tillgång till han-porten
Mätaren har inget med lastbalansering att göra. Om man inte vill använda han-porten och den finns på mätaren.
Möjligen att om elektrikern är anlitad av dig så kanske han vill montera strömtransformatorer bakom mätaren, det är dock inte säkert att nätägaren tillåter kundägd utrustning bakom plomberat utrymme.
Strömtransformatorer mäter strömmen och anpassar laddningen med hjälp av lastbalansering till bilen.
Så jag gissar på att elektrikern är anlitad av dig och inte utskickad av nätbolaget.
Ps strömtransformatorerna kan även monteras i din elcentral ovanför, det är den rätta placeringen.
Hmm. Nätbolaget ska kanske komma och plugga i en adapter i mätaren så du får tillgång till han-porten
Elektrikern som var här och satte upp laddstolpen sa att han inte kunde koppla in lastbalanseringen pga att det var fel mätare. Han tog kontakt med vårt elbolag och på den vägen är det. Jag har ingen mer koll än så, men enligt dig så är detta en såpass ny mätare att den inte behöver bytas ut?H HSP skrev:Något är lite konstigt,
Medlem
· Blekinge
· 12 212 inlägg
Det är inte så att elektrikern ser det som ett superbra tillfälle att pracka på dig utbyte av centralen till en ny central i plast? Vissa elektriker tutar i okunniga kunder att proppsäkringscentraler är omoderna och måste bytas ut.
Men visst, några elektriker behöver drinkstöd pga ökade priser i Thailand.
Men visst, några elektriker behöver drinkstöd pga ökade priser i Thailand.
Klicka här för att svara