4 730 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Betongtak, val av skruv/plugg
Hej,
Jag tänkte hänga upp en dubbel takskena för gardiner i vårt betongtak, men jag skulle behöva hjälp så att valet av skruv och plugg blir rätt. Behöver man någon speciell plugg/skruv för att hänga i tak, utöver att den är lämplig för betong?
Hur stor skalle behöver man ha på skruven för att det ska hänga pålitligt?
Hålen i skenan är 5x10 mm. Tror ni att exempelvis dessa skulle fungera?
https://www.jemfix.se/universalplugg-med-skruv/5114/9037440/
Tack så hjärtligt på förhand!
Jag tänkte hänga upp en dubbel takskena för gardiner i vårt betongtak, men jag skulle behöva hjälp så att valet av skruv och plugg blir rätt. Behöver man någon speciell plugg/skruv för att hänga i tak, utöver att den är lämplig för betong?
Hur stor skalle behöver man ha på skruven för att det ska hänga pålitligt?
Hålen i skenan är 5x10 mm. Tror ni att exempelvis dessa skulle fungera?
https://www.jemfix.se/universalplugg-med-skruv/5114/9037440/
Tack så hjärtligt på förhand!
Produkter som diskuteras: "universalplugg"
Universalplugg
Universalpluggar är mångsidiga infästningskomponenter som kan användas i en mängd olika material, vilket gör dem till ett utmärkt val för en rad olika projekt. Oavsett om du jobbar med betong, murverk, trä, gips eller något annat material,
Läs mer
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Du ska framförallt ha en skruv med kullrigt huvud som nyper åt beslaget du ska skruva upp. En försänkt skalle som du har länkat kommer inte sitta an mot metallen utan vill ju ner i materialet.
Pluggens kvalitet kan vara avgörande här så köp plug av bra kvalitet. Skruvens längd ska vara aningen längre än pluggen. Och viktigt att du blåser hålet rent från grus innan du trycker in pluggen. Funkar ofta bra med ett sugrör.
Pluggens kvalitet kan vara avgörande här så köp plug av bra kvalitet. Skruvens längd ska vara aningen längre än pluggen. Och viktigt att du blåser hålet rent från grus innan du trycker in pluggen. Funkar ofta bra med ett sugrör.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden