Har tagit bort träreglar mot yttervägg i källaren. Ska även ta bort och mura igen ett källarfönster i helgen. Tänkte avsluta med att putsa tunt över hela ytan och sedan måla med silikatfärg. Dränerat o isolerar med pordrän.
Måste jag slipa bort färgen som sitter nu innan tunnputs? Vill verkligen undvika det. Självklart tar jag bort allt löst oavsett med vanlig skrapa.
Kan man rolla på någon primer vid behov för att öka vidhäftning?
Gjorde ett helt rum för ett tag sedan, men där var putsen på många ställen porös och färgen flakig, så där slipade jag ner allting först vilket var ett jävla jobb. Denna här är putsen stenhårt och färgen inte flagig på alls samma sätt.
Måste jag slipa bort färgen som sitter nu innan tunnputs? Vill verkligen undvika det. Självklart tar jag bort allt löst oavsett med vanlig skrapa.
Kan man rolla på någon primer vid behov för att öka vidhäftning?
Gjorde ett helt rum för ett tag sedan, men där var putsen på många ställen porös och färgen flakig, så där slipade jag ner allting först vilket var ett jävla jobb. Denna här är putsen stenhårt och färgen inte flagig på alls samma sätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Drog av hela ytan med färgskrapa bara så att det lösa släppte (typ de bubblor det som syns nedtill på bilden), vilket också gjorde att en del av färgen drogs av. I mitt fall använde jag inte ett platt utan ett vågigt blad, vilket gjorde att jag väldigt enkelt kunde repa ner till putsen. Som man ser på bilden är färgen extremt tunn. Är övertygad om att det inte hade behövts, men med så lite extrajobb säkrade jag upp ändå så att putsen skulle fästa bättre och väggen garanterat öppnades upp.
Sen förvattna, vanligt C-bruk hand från Weber och silikatfärg från Caparol.
Sen förvattna, vanligt C-bruk hand från Weber och silikatfärg från Caparol.
Produkter som diskuteras: "färgskrapa"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden