Kan tilläggas ca 60 kvm som ska slipas.

Det kommer ta en jäkla tid om inte annat. Rekommenderar att hyra en bandslip istället.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Är excenterslip annars något som kan köras?

Ska införskaffa mig en slipmaskin ändå till lite annat fix. Även fast det blir slitigt med altanen så kanske excenterslip är en mer allround maskin som ändå gör jobbet för altanen i jämförelse mot planslip? Kikar på Ryobi antingen plan eller excenter.
Mvh

Bästa svaret

T
Det beror lite på hur "illa" det är med trallen. En bandslip kan vara svår att hantera utan att det blir ojämnt eller kanter som skär ner osv men är det mycket som ska slipas ner så kan det vara effektivt.

En planslip kommer att ta en evig tid och gå åt mycket papper då den gör plant (sic!) men den inte avverkar så mycket.

En oscillerande excenterslip är effektivare än en planslip och lite mer förlåtande än en bandslip så det skulle jag köra på. Gärna en 150 mm diameter och sen köra ett par vändor med olika grovt papper beroende på hur slitet/stickigt det är.
Vore det min altan och den var rejält sliten så skulle jag nog börja med 80-papper eller kanske 120 och sen gå vidare med 120 och avsluta med 180-papper.

Köp en med varvtalsreglering, det gör att du kan hitta ett bra läge för bästa resultat. Det skulle jag säga är en av de viktigaste egenskaperna.

• Gilla
jonasenbom och 1 till
  • Laddar…
Nejnejnejnejnejnejnejnejnej NEJ NEJ

Det är mitt svar på om man bör använda en excenterslip eller inte. Åtminstone om vi pratar om de små handhållna modellerna.

Efter att ha läst trådar här i forumet där jag sett flera personer säga att man utan problem kan använda en sådan slip så tänkte jag ”perfekt, jag har velat ha en ett tag så nu får jag en anledning att köpa en”. Jag är mycket nöjd med maskinen i sig men jag avråder starkt från att slipa din altan med den.

Min altan är i ganska dåligt skick men till och med jag förstod att en handhållen excenterslip inte, inom rimlig tid, skulle kunna slipa ner stora hack på ett fint sätt så de får helt enkelt vara kvar. Det enda jag egentligen vill är att slipa bort den där jättemörka oljan som förra ägarna lat på.

Min altan är lite drygt tjugo kvadrat och jag har suttit många timmar med den där jävla slipen. Först satt jag med kornstorlek 40 men hade jag fortsatt med det hade jag blivit begraven med slipen i hand. Köpte ett gäng paket med k24 och då gick det betydligt bättre. På sina ställen går det lite för bra, den uppmärksamme kan se att lite flisor lossnat på sina ställen. Men de är såpass små att ingen förutom jag kommer märka det.

Det som gör att det tar en sådan tid är att plankorna inte är helt platta så man kan inte bara dra slipen över plankan och vara nöjd så. Nä, man måste vinkla den så smått och vara noga med att man verkligen slipar bort all det mörka oljjäveln.

Om man har en altan där trallen är lagt som ”sur gubbe” går det väl hyfsat smidigt, men sån tur har jag förstås inte.

Så... Det går, absolut. Men om du planerat att ha någon sorts fritid överhuvudtaget de kommande två helgerna så tycker jag du ska hyra en rejäl maskin. Det kommer jag göra nästa gång. Om jag inte eldad ner altanen tills dess... Nu är allt i alla fall grovslipat på altanen, nu ska jag bara ta ett varv eller två med lite finkornigare papper men det kommer gånbetydligt fortare. Hoppas jag.

• Gilla
  • Haha
Kirby ä och 4 till
  • Laddar…
Fixade en excenterslip till slut. Hade ändå tänkt fixa en oavsett altanslipet eller inte. Får rapportera tillbaka med före/efter bilder när man fått tummen ur *** :)

Blev en ryobi med sladd (finns reglage). Gick på 900 på bauhaus. Får återkomma hur den presterade också i samma veva!

• Gilla
Vio
  • Laddar…
T
Lycka till!
Jag tror det blir bra, även om det kommer ta lite tid

• Gilla
Mildredemil
  • Laddar…
Hoppas du har en snällare altan än vad jag har :p

Mitt tips är att om du märker att det tar en jävla tid så inse då ditt misstag på en gång och hyr en rejäl maskin istället för att spendera åtskilliga timmar med att vara tjockskallig, som en viss annan person här i tråden :(

Finns inga trallbrädor som är plana.
Anser det omöjligt att slipa plant, skall du slipa ner skallarna på skruvarna också?

B Bernt_Karlsson skrev:
Finns inga trallbrädor som är plana.
Anser det omöjligt att slipa plant, skall du slipa ner skallarna på skruvarna också?
Nä, men om man har lagt dom som ”sur mun” blir det i alla fall mycket enklare att handslip än om de ligger åt andra hållet.

Med en golvslip så får man det dock plant på nolltid. Sen kan man förstås diskutera om det är bra eller inte men oavsett hur man gör när man slipar så blir trallen mer plan än vad den bar förut.

Skruvarna får man dra ner förstås, om man inte gillar att byta slippapper var femte minut. Själv hade jag spik på min så jag fick glatt slå ner de lite extra medan jag gick runt med slipen,

T Trunk skrev:
Med en golvslip så får man det dock plant på nolltid. Sen kan man förstås diskutera om det är bra eller inte men oavsett hur man gör när man slipar så blir trallen mer plan än vad den bar förut.
Njae, bara om man vill ha det plant. Säger man till att man ska slipa ett ”böljande” golv när man hyr, så kan man få en maskin som är mjuk i botten och som följer golvet. Det heter säkert något fint och någon kommer säkert berätta det snart. Väldigt bra om man har ett gammalt krokigt golv som man inte vill avverka för mycket av, men det borde ju funka för trall också.

Hep Hep skrev:
Njae, bara om man vill ha det plant. Säger man till att man ska slipa ett ”böljande” golv när man hyr, så kan man få en maskin som är mjuk i botten och som följer golvet. Det heter säkert något fint och någon kommer säkert berätta det snart. Väldigt bra om man har ett gammalt krokigt golv som man inte vill avverka för mycket av, men det borde ju funka för trall också.
Där ser man, man lär sig något varje dag.

Men för att försvara min heder åtminstone lite grann så borde även de plana ut plankorna något eftersom det rimligtvis borde vara mer tyngd på plankans toppar. Kanske inte mycket, men lite.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.