Hejsan
när jag satte panelen tänkte jag inte steget längre och försökte få dom rakare längst ner vid golvlisten. Väggen går lite i vågor då de är ett äldre hus men här var de extremt.
någon som har tips vad jag kan göra?
Dom är spikade i sponten så sitter inte fast för mkt. Funderar på att borra hål där golvlisten kommer täcka och spruta in fogskum för att få sen att expandera utåt. Men tänker att kanske finns risk att de trycker ut för mkt och blir en buckla då istället ^^
när jag satte panelen tänkte jag inte steget längre och försökte få dom rakare längst ner vid golvlisten. Väggen går lite i vågor då de är ett äldre hus men här var de extremt.
någon som har tips vad jag kan göra?
Dom är spikade i sponten så sitter inte fast för mkt. Funderar på att borra hål där golvlisten kommer täcka och spruta in fogskum för att få sen att expandera utåt. Men tänker att kanske finns risk att de trycker ut för mkt och blir en buckla då istället ^^
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har inget bra tips nu i efterhand.
Går det lätt att ta bort utan att förstöra panelen eller färgen?
Är väggen ojämn så är mitt tips att sätta liggande reglar/glespanel först. Sätt dom höjd med dina spikrader. Då ska det nog bli helt rakt även om vägen är lite ojämn.
Går det lätt att ta bort utan att förstöra panelen eller färgen?
Är väggen ojämn så är mitt tips att sätta liggande reglar/glespanel först. Sätt dom höjd med dina spikrader. Då ska det nog bli helt rakt även om vägen är lite ojämn.
Jag hade plockat ner panelen och riktat upp väggen bakom. Det där är för vågigt, och 1.5cm är för att trolla bort med trix känner jag spontant. Ett par mm är ju inga problem, men 1.5 cm går bara inte. Det blir inte bra.
Gör du som du tänker är risken överhängande att det blir väldigt iögonfallande.
Men det är ju jag, jag brukar se notera stora glipor, eller taskiga vinklar på lister i hörnem på hotellrum, på jobbet med mera. Andra kanske inte ser sådant?
Gör du som du tänker är risken överhängande att det blir väldigt iögonfallande.
Men det är ju jag, jag brukar se notera stora glipor, eller taskiga vinklar på lister i hörnem på hotellrum, på jobbet med mera. Andra kanske inte ser sådant?
Jag som satt upp panel och vill verkligen inte ta ner den då jag har press från alla håll ett få det klart. Det sista i det rummet nu är målning av lite foder kring en dörr och sen få upp all golvlister.
Så perfektion har jag lämnat bakom mig då jag annars kommer gå in i väggen med detta. Vill egentligen bara få ett avslut på denna del så jag kan få ta en paus sen från allt med renovering och slippa stress och press från olika håll.
väggen bakom är massiva väggar och hade jag bara inte stressat med allt så hade jag kanske tänkt steget längre och inte glömt bort nedre delen på panelen för att få de rakt.
Men förstår att allra bästa hade vart att ta bort och göra om men är redan för mkt tid lagd på detta projekt och är helt slut av renoveringar sen 2019.
nu blev de kanske mer info än vad som behövdes men skönt att få skriva av sig med.
Så perfektion har jag lämnat bakom mig då jag annars kommer gå in i väggen med detta. Vill egentligen bara få ett avslut på denna del så jag kan få ta en paus sen från allt med renovering och slippa stress och press från olika håll.
väggen bakom är massiva väggar och hade jag bara inte stressat med allt så hade jag kanske tänkt steget längre och inte glömt bort nedre delen på panelen för att få de rakt.
Men förstår att allra bästa hade vart att ta bort och göra om men är redan för mkt tid lagd på detta projekt och är helt slut av renoveringar sen 2019.
nu blev de kanske mer info än vad som behövdes men skönt att få skriva av sig med.
golvlisten skulle jag säga är rak i detta skede om man ser mot golvet. men är 2 partier på väggen på ca 20 cm vardera som går mer inåt och skapar då en glipa på 0.5-1,2 cm springa.K Kurtivan skrev:
Så där väggen går in skulle jag behöva lyckas peta ut den.
Funderar annars att såga bort en bit nedre panelen och sen försöka trycka upp masonit eller smalare bitar underifrån för att försöka känna till väggen.
Det bästa är förstås att göra om, och först rikta väggen bakom innan paneluppsättning.
Ett annat alternativ är att "rikta panelen", d.v.s. spika några träklossar på panelens värsta inbuktningar nertill som sedan används för att stödja och fästa golvlisten. Fyll springorna med fint kalkbruk, som ju är vitt. Måla över om det behövs. Kalkbruk är enkelt att hantera och att ta bort. Lera kan också användas, men det behövs målas. Det kan t.o.m. vara så att det ser bäst ut om kalken/leran är i samma färg som väggen.
För att få de värsta springorna lite mindre kan ju golvlisten svagt följa väggens buktningar, det får man testa sig fram lite vad som passar bäst.
Ett annat alternativ är att "rikta panelen", d.v.s. spika några träklossar på panelens värsta inbuktningar nertill som sedan används för att stödja och fästa golvlisten. Fyll springorna med fint kalkbruk, som ju är vitt. Måla över om det behövs. Kalkbruk är enkelt att hantera och att ta bort. Lera kan också användas, men det behövs målas. Det kan t.o.m. vara så att det ser bäst ut om kalken/leran är i samma färg som väggen.
För att få de värsta springorna lite mindre kan ju golvlisten svagt följa väggens buktningar, det får man testa sig fram lite vad som passar bäst.
Jag hade provat något liknande som Kurtivan. Prova att skruva så små skruv som möjligt i listen som ändå har kraft att dra ut panelen/dra ihop list/panel. Troligtvis behöver du försänka dem lite för att inte skada listen. Sitter panelen ganska löst kan det funka. Troligen får listen/panelen en viss buktning, men det blir totalt sett mycket snyggare än att ha ett glapp på 1,5 cm. Tror inte det blir snyggt att foga/fylla så mycket...
Det blir också lite pill med att spackla/foga/måla över över skruvarna i listen
Det blir också lite pill med att spackla/foga/måla över över skruvarna i listen
Klicka här för att svara