Hej,

Vi har tänkt att riva en vägg som vi ej vet är bärande i vårt nya hus, jag vill gärna planera in det så vi kan starta med det ganska omgående när vi får tillträde.
Men frågan är, kan man på något sätt i förväg ta reda på om väggen är bärande eller ej?
Det jag vet är att väggen är gipsad.

Om man kikar på ritningarna så är det väggen mellan kök och vardagsrum (den delen som jag har rödmarkerat) som ska rivas.

Tack på förhand för hjälp.

• Ritad planlösning av en bostad med etiketterade rum som vardagsrum, kök och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk sektion av hus med mått, snitt genom byggnad, ritning, teknisk dokumentation, enkelt tak, konstruktionsskiss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K karlssonjohan skrev:
Hej,

Vi har tänkt att riva en vägg som vi ej vet är bärande i vårt nya hus, jag vill gärna planera in det så vi kan starta med det ganska omgående när vi får tillträde.
Men frågan är, kan man på något sätt i förväg ta reda på om väggen är bärande eller ej?
Det jag vet är att väggen är gipsad.

Om man kikar på ritningarna så är det väggen mellan kök och vardagsrum (den delen som jag har rödmarkerat) som ska rivas.

Tack på förhand för hjälp.
Med största sannolikhet så är den bärande, då ni har ramverkstakstol med inredd vind. Den bär upp både takstolens underarm och golvet på våningen över.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Med största sannolikhet så är den bärande, då ni har ramverkstakstol med inredd vind. Den bär upp både takstolens underarm och golvet på våningen över.
Stort tack för svar! Jag har såklart haft mina aningar om att den är bärande men jag vacklade lite när jag var där och kikade eftersom den kändes tunn och som en vanlig innervägg.

Jag får höra av mig till en snickare som får utföra arbetet.
Tack igen!

K karlssonjohan skrev:
Stort tack för svar! Jag har såklart haft mina aningar om att den är bärande men jag vacklade lite när jag var där och kikade eftersom den kändes tunn och som en vanlig innervägg.

Tack igen!
För att vara helt säker bör man titta på konstruktionsritningarna.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
K karlssonjohan skrev:
Ingrepp i bärande vägg bör dimensioneras av en byggkonstruktör och innan arbetet påbörjas ska man ha en godkänd bygganmälan. Snickare är inte utbildade för att dimensionera balkar och pelare.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.