Jag håller på att bygga en altan och har kommit över ett parti nya reglar, som dock inte är impregnerade.

Funderingar:
- Hur ska jag hantera dessa för så läng livstid som möjligt?
- Behöver jag måla eller olja dem eller både och?

Du kan ju inte använda dem för stt bygga stommen till altanen. Det samlas för mycket stående vatten för att de ska hålla. Till vindskydd eller staket fungerar de dock utmärkt om du målar dem med fasadfärg.

Janus82 Janus82 skrev:
Du kan ju inte använda dem för stt bygga stommen till altanen. Det samlas för mycket stående vatten för att de ska hålla. Till vindskydd eller staket fungerar de dock utmärkt om du målar dem med fasadfärg.
Beror på val av fasadfärg. T.ex. akrylatfärg skall inte användas runtom på virke.

andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Jag håller på att bygga en altan och har kommit över ett parti nya reglar, som dock inte är impregnerade.

Funderingar:
- Hur ska jag hantera dessa för så läng livstid som möjligt?
- Behöver jag måla eller olja dem eller både och?
Till en markförlagd altan i mörkt läge är dom inte lämpliga men om du ska bygga en lite högre och luftigare konstruktion i ljust läge kan det många gånger gå nära på lika bra som impregnerat. Se till att olja in ändträ med någon impregneringsolja eller dylikt och se till att kanske gjuta lite högre plintar. Färg förlänger inte livslängden utan snarare tvärtom.

Hej
Lägg tjärpapp på bärlinor och golvåsar så håller sig det torrt.
/W

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.