12 341 läst ·
22 svar
12k läst
22 svar
Trapprenovering 50-tals hus
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Håller på jag också, mattlimmet är värst, går inte slipa bort så jag värmer och skrapar bort med spackelspade.
Behåll trappnosen och fräs ner den i plan med trappen, en nos i furu blir för mjuk.
Protte
Behåll trappnosen och fräs ner den i plan med trappen, en nos i furu blir för mjuk.
Protte
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är svårt att lyckas med fräsning. Fräsen tar gärna sin egen väg. Ek är naturligtvis starkare än fur, men att säga att fur är för mjukt det håller jag inte med om, i varje fall inte i en privatbostad. Jag tycker inte man skall blanda träslag i plan. Trappnosar av ek kräver plansteg av ek. Att sättstegen är fur spelar mindre roll, men samma träslag hela vägen är bäst, om man inte målar allt i en täckande färg.
Stort tack!J justusandersson skrev:Från bilderna kan jag inte avgöra om trappan är både betsad och lackad eller om det bara är naturlig gulning av furun. Du kan nog inte avgöra detta helt säkert förrän du slipat trappan. Det går att betsa först innan du lägger på hårdvaxolja. Sådan finns också pigmenterad. Det är nog bäst att pröva sig fram.
Gissar att jag får slipa trappnosarna också om jag får bort dem.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Är inget problem att fräsa ner med en överhandsfräs riggad för kanlistfräsning, har gjort min rigg av formplywood fast sista biten mot vangstycket får man ta med stämjärn.
Protte
Protte
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Så enkelt och elegant! Det skall jag testa.
Hej!Y Ysta skrev:Är fullt uppe i renovering av ett 50-tals hus.
Nu har jag kommit till trappan.
Trappnos i trä, men trappstegen ser ut att ha en limmad matta i plast?
Helst skulle vi vilja ha en trä trappa. Vad tror ni finns under?
Tacksam för förlag på hur vi kan göra.
Alt. får vi måla, men är osäker om färger sitter på plastmattan som är limmad.
Ena bilden är tagen underifrån (källarna).
Jag är nyfiken på hur du gjorde och hur resultatet blev. Jag ska precis renovera en trappa i ett 50 tals hus som ser exakt likadan ut. Skulle tro det var min trapp nästan! 😊
Klicka här för att svara