H heimlaga skrev:
Nej inte alls som du har gjort. Sättet som jag föreslog är att såga av ändan i 90 grader och sedan bara ta en liten 45 graders fasning av det utstickande hörnet. I motsatt riktning mot din 45 graders gir.
Jag förstår nu. Finns ett foto längre ner i tråden. Tack! ✌️

• Gilla
Porsibygg
  • Laddar…
Danosbananos Danosbananos skrev:
Tack för bra hjälp. Det där passar nog bättre hos oss, inte lika maffigt. Du tycker inte jag ska köra på samma allmoge foder fast andra dimensioner?

21x120 [länk]

15/95 https://www.byggmax.se/dörrfoder-antik-furu-p08613069
Gör du sådant avslut så tror jag övergången till dörrfodret blir mindre iögonfallande. Ska leta efter bilder för min övergång i stugan till dörrfodret som är timmerpanel blev faktiskt riktigt bra, höll på en hel helg med egengjorda skurklossar och allt möjligt till jag bara gerade av (och gjorde samma avslut som min tidigare bild) och avslutet blev väldigt naturligt.

Danosbananos Danosbananos skrev:
Jag förstår nu. Finns ett foto längre ner i tråden. Tack! ✌️
Inte på det som Danosbananos avser. Han/hon menar att du ska ”tunna ut” sockeln på slutet medelst hyvling i 45 grader.

M Masthugg skrev:
Inte på det som Danosbananos avser. Han/hon menar att du ska ”tunna ut” sockeln på slutet medelst hyvling i 45 grader.
Japp, förstår nu efter att ha sett bild.

A A.Barman skrev:
I vårt hus från 1891 så ser det ut så, rummen som renoveras återställs med nytillverkade lister, foder och skurklossar.
Samma profiler och mått.
Tycker själv att det blir lite plottrigt om skurklossen är för låg.
Men smaken är som sagt högst personlig, på den tiden så hade ju varje byggherre sina egna standarder.
Exakt så. Våra skurklossar är betydligt lägre än vad @A.Barman har, men vi gjorde likadant. Tittade på vad som satt i de utrymmen som var mest orörda och beställda likadana från hyvleriet.

Har man inte någon förlaga själv får man väl gå på vad man själv tycker och gärna även vad som passar med huset i fråga. Vi väljer exempelvis medvetet lite "enklare" utformning på en del saker. Även om gården var hyfsat välbeställd när det begav sig för långt över hundra år sedan, så var det fortfarande ingen herrgård.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.