Hej!

Vägg: Tegel / puts / kakel.
Jag har borrat och pluggat och började skruva i skruven och tänkte inte på att jag borrat för plugg som är kortare än skruven.

Så skruvade i skruven med skruvdragare, förbi plugg och in i tegelvägg på max effekt tills den gick av.

Några mm sticker ut och jag får tag i den med en polygrip men den sitter som berget.

Nån som har nåt smart tips på hur jag får ut den?

Se bilder.

Tacksam för hjälp🙏

Med vänlig hälsning,
Idiot

• Vit kakelvägg, smuts, grå fog, halvvägs utdragen skruv, behov av rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En tång nära en kakelvägg, möjligtvis försöker fixa något eller påvisa en defekt.
    Skapa konto
  • En skruv och en mutter ligger på en skadad ytterväggyta med ett mätverktyg (tumstock) ovanför.
    Skapa konto
Köp en Papegojtång på Biltema.

Immobil Immobil skrev:
Köp en Papegojtång på Biltema.
Riskerar jag inte att klippa av skruven då?

F Farzad Farzaneh skrev:
Riskerar jag inte att klippa av skriven då?
Nej, papegojtången är ingen avbitare.

Bästa svaret

janwide
Du riskerar såklart att skruven går av igen. Men vad är alternativet? Det gäller att få ett så bra grepp som möjligt så jag skulle nog börja med att rensa bort den delen av pluggen som sticker ut vid skruven så att den inte är i vägen. Eventuellt fila på skruven så att den utstickande delen blir mer fyrkantig. Ta ett bra tag och försöka att skruva ut skruven. Inte dra!

F Farzad Farzaneh skrev:
Hittade en på Bauhaus som i beskrivningen säger att ”De små böjda käftarna gör att tången kommer åt att klippa på svåråtkomliga ställen. Klipp mindre bitar i taget för bästa resultat.”

[länk]

Men kanske lugnt?

Tack för svar förresten.
Den funkar inte.

janwide janwide skrev:
Du riskerar såklart att skruven går av igen. Men vad är alternativet? Det gäller att få ett så bra grepp som möjligt så jag skulle nog börja med att rensa bort den delen av pluggen som sticker ut vid skruven så att den inte är i vägen. Eventuellt fila på skruven så att den utstickande delen blir mer fyrkantig. Ta ett bra tag och försöka att skruva ut skruven. Inte dra!
Tack för tips! Bra idé att rensa och slipa.

Immobil Immobil skrev:
Den funkar inte.
Immobil Immobil skrev:
Den funkar inte.
Finns det olika papegoj
Immobil Immobil skrev:
Den funkar inte.
jag har en vanlig polygrip som är med på en av bilderna - är det en sån du menar?

En skiftnyckel med blåa handtag, märkt med "BILTEMA" och dimensioner, mot vit bakgrund.

• Gilla
Farzad Farzaneh
  • Laddar…
Den kan också funka.

• Gilla
Farzad Farzaneh
  • Laddar…
Löst!

Misstaget jag gjorde när jag först försökte ta bort skruven var att jag tog tag med tången i inte bara skruven utan även resterna av pluggen som stack ut. Såhär i efterhand känns det ju självklart☺️

När jag skar bort pluggresterna och tog tag i bara skruven och skruvade så gick det hur bra som helst.

Tack @Immobil och @janwide !

• Gilla
janwide och 2 till
  • Laddar…
Du ska inte borra i fogen i kaklets kanter risken är att du flisar eller spräcker en platta.
Borra hål i kaklet istället, men nu har du ju redan borrat hålet så det är nog bara köra vidare.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.