Har påbörjat ett villabygge på plintgrund och ska precis starta med bärlinor och bjälklag.
Har en fråga kring hur bjälklaget skall möta bärlinorna på långsidorna. Jag har dubbla bärlinor (45x220) och konstruktören har ritat ut att bjälklaget skall ligga över båda dessa. Då kommer jag behöva kottla/infoga regelstumpar mellan varje bjälklagsregel enligt bilden nedan:
Hade istället gjort som nedan, med en lång regel längsmed bärlinan och som varje bjälklagsregel skruvas i. Spelar det någon roll bärighetsmässigt vilken lösning som väljs?
Ovanpå detta kommer sedan syll och regelstomme för väggar etc.
Har en fråga kring hur bjälklaget skall möta bärlinorna på långsidorna. Jag har dubbla bärlinor (45x220) och konstruktören har ritat ut att bjälklaget skall ligga över båda dessa. Då kommer jag behöva kottla/infoga regelstumpar mellan varje bjälklagsregel enligt bilden nedan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade istället gjort som nedan, med en lång regel längsmed bärlinan och som varje bjälklagsregel skruvas i. Spelar det någon roll bärighetsmässigt vilken lösning som väljs?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det håller jag med om, men i så fall innanför syllen så golvet får stöd mellan reglarna där det möter väggarna. Viktigt i t.ex våtutrymmen som ska ha klinker ed ytbeläggning.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Golvbjälkarna bör ligga över bärlinans båda reglar. Dubbla reglar i bärlinan behövs antagligen i ditt fall för att möta höga tvärkrafter. Som @bopakoster skriver så gör kortlingar större nytta lite indraget. De behöver inte ha full bjälkhöjd. Du kan ersätta den tvärgående bjälken på utsidan med t.ex. K-plywood som gör samma nytta.
Hej.R ramini skrev:Har påbörjat ett villabygge på plintgrund och ska precis starta med bärlinor och bjälklag.
[bild]
[bild]
Ska själv bygga lite.
Det jag undrar över hur man förankrar bjälklaget i bärlinorna?
Bärlinorna är förankrade i plintarna, men bjälklaget då?
Klicka här för att svara