Jag ska snart till att bygga en trappa och vill försöka göra det så bra men ändå billigt som möjligt.

Funderar nu på hur jag ska göra trappstegen..
Vad tror ni om att skruvlimma golvspån på vangstycken som trappsteg? Och sedan klä in detta med att lägga samma golv som jag tänkt lägga på bottenvåningen?

Trappan kommer bli 900 mm bred och om jag kör på tre underliggande vangstycken så bör ju spännvidden bli OK för 22 mm golvspån. Trappan kommer även vara helt stängd med sättsteg

Är det någon som har några råd eller erfarenheter? Risk för knarr? Hur bäst klär jag in trappan efter jag lagt golvspån?

Börjar närma mig att jag faktiskt ska bygga trappan nu.

Kommer köpa LVL balkar från Moelven som vangstycken, dom erbjuder till och med att få dom frästa i CNC-maskin.

Men är fortfarande nyfiken om någon här har synpunkter på att skruvlimma 22 mm golvspån som plan- och sättsteg?

Har nu faktiskt byggt trappan och tänkte jag ska dela med mig av resultatet.
Det blev LVL-S balkar till vilplan (45x200) och vangstycken (45x300) och sedan 22 mm golvspån till plan- och sättsteg.

Först så byggde så skruvade jag spån- och gipsskivor på omslutande väggar samt skruvade bjälklag för vilplan, på vilplanet skruvlimmade jag även golvspån:
Trappa i pågående konstruktion, isoleringsmaterial, verktyg, byggmaterial, gråa väggar, arbetsbelysning, stege, avstängningsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utsikt ovanifrån på ett underkonstruktionsarbete i ett tomt rum med verktyg synliga.
Skapa konto

Sedan kapade jag upp alla 6 vangstycken, gjorde en mall av en spånskiva först för att kolla så att jag måttat rätt:
Verktyg och trämaterial i ett pågående snickeri- eller byggprojekt inne i en verkstad.
Skapa konto

Efter det så reglade jag upp väggen som blir mellan trappdelarna, satte skivor och skruvade fast vangstycken för den övre trappan:
Under uppbyggnad: trätrappa inomhus, platsbyggd, verktyg och konstruktionmaterial synliga, oavslutad installation.
Skapa konto

Sedan så isolerade jag väggen och satte skivor på den andra sidan:
Byggarbetsplats inomhus, isolering i väggar, träreglar, gipsplattor, rörledningar synliga, oavslutat byggprojekt.
Skapa konto

Därefter monterade jag vangstycken för nedre trappdelen samt skruvade och limmade sättsteg av 22 golvspån:
Trappkonstruktion i byggfas, verktyg och material synliga, oavslutat arbete, trästruktur, inhyst i en byggnad.
Skapa konto

Efter det så skruvade och limmade jag 22 mm golvspån som plansteg. Samt monterade ett provisoriskt räcke:
Trappa under konstruktion inomhus med verktyg och byggmaterial synliga. Oavslutade väggar och isolering.
Skapa konto

Inomhusbyggarbetsplats med trästommar, ofärdig trappa och elektriska installationer. En tom handlingsvagn i förgrunden.
Skapa konto

Under trappan så blir det ett litet förråd:
Byggarbetsplats inomhus med ofärdig gipsvägg, isolering i taket och verktyg på golvet.
Skapa konto

Resultatet blev väldigt bra. Trappan är otroligt stum och känns väldigt bekväm att gå i.
Efter detta så ska jag klä in trappan med Pego Sensation och deras 5-i-1 profiler som blir perfekt för trappnos.

Återstår att se hur trappan står sig över tid, jag får väl återkomma till den här tråden med några års mellanrum och uppdatera :crysmile:

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Klass0n och 6 till
  • Laddar…
Ser väldigt fint ut, funderar på att göra en liknande lösning, har du fler bilder på byggprocessen och hur det blev, hur klädde du in den sen, med parkettgolv?

Har ju helt glömt att göra ett inlägg om färdigt resultat! Hela trappen är lagt med samma Pergo sensation golv som jag la på övervåningen. Det gick väldigt smidigt och trappan är otroligt stum och tyst. Det enda negativa som kan bli problem är att för att få ihop det med pergos 5-i-1 list.

På själva avsatsen på övervåningen så måste man börja med en hel bredd på den raden av golvet samt att man måste lägga golvet i en riktning vinkelrät mot trappan. Så man kan inte klyva den första raden vilket skulle ju kunna göra att man får en väldigt smal bit som sista rad om rummet är den bredden. Jag hade tur och klarade mig bra trots allt, men det var inget jag hade tänkt på innan. Går ju att lösa med att göra trappnos på översta steget annorlunda med en list eller liknade så har man ju löst det. Fördelen med 5-i-1 list här är ju att man får en helt plan övergång från sättsteg till plansteg. Golvet vi har valt har väldigt grov struktur så det ger att trappan inte blir hal utan man har bra fäste.

Här kommer gäng bilder jag tog nu på morgonen så ganska kasst ljus.
Trappa med trästeg, vit vägg, modern inredning, enkelt, rent, inomhus, bostadsutrymme.
Skapa konto

Trätrappor, närbild, ljus ek, modern design, inomhus, ingen person synlig.
Skapa konto

Trappsteg i trä, närbild, oskarp bakgrund, interiör, ljus trätone, modern design, hemmiljö, selektiv fokus.
Skapa konto

Trappstaket i vitt, gråa väggar, trägolv, inomhus, heminteriör, modernt, minimalistiskt.
Skapa konto

En trappa med trästeg, vita sprosser, handräcke och en beige vägg.
Skapa konto

En enkel, modern trätrappa med vita väggar och handräcken i ett hem.
Skapa konto

Minimalistisk interiör med trappa, dörr och klocka i ett ljust, modernt hem.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
RoTe och 4 till
  • Laddar…
Toppen! Tack för svar blev verkligen super fint! En liten följd fråga vad är det för vit lite. list du satt i kanten av trappan mot väggen? Funderar starkt på att göra samma lösning som du👍

S Surfers skrev:
Toppen! Tack för svar blev verkligen super fint! En liten följd fråga vad är det för vit lite. list du satt i kanten av trappan mot väggen? Funderar starkt på att göra samma lösning som du👍
Det är en akrylfog. Efter många olika ideér på att göra övergång från trappa till vägg så kändes en fog som det mest diskreta lösning. Det blev bra!

snyggt👍👍

S Surfers skrev:
snyggt👍👍
Det har fungerat vinter och sommar klimat nu utan att spricka någonstans. Får väl se hur fogen står sig över tid. Men min tanke är ju att trappan inte ska röra sig mer än att fogen klarar av det. LVL-balkar, spån och laminat är den ju byggd av så får se

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.