Hej!

Jag ska bygga en innervägg för att avdela en förrådsdel från huvudutrymmet i garaget.
På väggen ska jag montera upp ett elfasystem som kommer att belastas rätt tungt. närmare maxlast per hyllplan så total hylla kanske väger ett par 100kg

Garaget's yttervägger består av 100mm KL-trä
Tak består av 60mm KL-trä innertak samt med 100x395mm takbalk ovanpå (rakt ovanför där innervägg ska stå)
Golv består av betongplatta (ströhårdbetong behandlad vid glättning)
- Dvs samtliga "yttre" fästpunkter är rejält stabila och går enkelt att förankra en vägg i.

Vad bör jag använda mig av för konstruktion för att få en så stabil (men tunn) vägg som möjligt?

Min tanke var regelverk i 45x70 reglat i typ CC 300mm, kortla rejält och därefter sätta på 15mm K-plyfa på respektive sida och kanske nöja mig där? Rent estetiskt är en plyfa gott nog för ändamålet och passar bra in mot KL-trä väggarna.

Väggen går i vinkel enligt bifogad bild 1900x2300mm innermått. Takvinkel 15 grader.

Har inga behov av varken isolering eller ljuddämpning men tänker att jag slänger in träfiberskivor alternativt linisolering för att slippa burkigt ljud om man dunkar in i den med någon låda.

är jag på rätt väg eller behöver jag förstärka betydligt mer?

• 3D-modell av en trappa och ett rum, arkitektonisk design, gråskalor, minimalistiskt, inget tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W wuchi skrev:
Hej!

Jag ska bygga en innervägg för att avdela en förrådsdel från huvudutrymmet i garaget.
På väggen ska jag montera upp ett elfasystem som kommer att belastas rätt tungt. närmare maxlast per hyllplan så total hylla kanske väger ett par 100kg

Tak består av 60mm KL-trä innertak samt med 100x395mm takbalk ovanpå (rakt ovanför där innervägg ska stå)
- Dvs samtliga "yttre" fästpunkter är rejält stabila och går enkelt att förankra en vägg i.

Vad bör jag använda mig av för konstruktion för att få en så stabil (men tunn) vägg som möjligt?

Min tanke var regelverk i 45x70 reglat i typ CC 300mm, kortla rejält och därefter sätta på 15mm K-plyfa på respektive sida och kanske nöja mig där? Rent estetiskt är en plyfa gott nog för ändamålet och passar bra in mot KL-trä väggarna.

Väggen går i vinkel enligt bifogad bild 1900x2300mm innermått. Takvinkel 15 grader.

Har inga behov av varken isolering eller ljuddämpning men tänker att jag slänger in träfiberskivor alternativt linisolering för att slippa burkigt ljud om man dunkar in i den med någon låda.

Vad ska du lasta på hyllorna?

Konstruktionen känns rimlig tycker jag. Frågan är väl vad elfasystemet klarar?

P
W wuchi skrev:
Hej!

Varför skruvar du inte elfas skenor i reglarna? Så kan skivmaterialet vara masonit om du så vill.

yoloboi skrev:
Varför skruvar du inte elfas skenor i reglarna? Så kan skivmaterialet vara masonit om du så vill.
Då får väggen ingen skivverkan vilket är viktigt.

FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Vad ska du lasta på hyllorna?

Konstruktionen känns rimlig tycker jag. Frågan är väl vad elfasystemet klarar?
Allsköns prylar man samlat på sig genom åren. allt från reservdelar till bil/cykel till skridskogrejer, pärmar fulla med papper osv. vikten drar iväg rätt fort.

Kör man med varianten som har horisontell bärlist så ska den palla 300kg per stående par av konsollskenor om jag förstår det rätt, givet att bakomliggande vägg håller skruven.
Vad en skena som är direkt skruvad i vägg/regel pallar har jag inte hittat ännu men bör vara likvärdigt för systemet.
oavsett vilken variant av elfa jag väljer så tänkte jag säkerställa att det är en regel bakom där jag sätter fast det

yoloboi skrev:
Jodå tanken är att ha regel där jag sätter skenorna.
kör jag varianten med bärlist i överkant så kortlar jag såklart rejält där bärlisten fästs in.

P
Då får väggen ingen skivverkan vilket är viktigt.
Kan du utveckla på vilket sätt det är viktigt?

yoloboi skrev:
Kan du utveckla på vilket sätt det är viktigt?
Lastfördelningen. En k-plyfa på 15mm kontra en masonit gör stor skillnad. Väggen och hyllsystemet kan skeva rätt rejält om det är variation på lasten.

P
Lastfördelningen. En k-plyfa på 15mm kontra en masonit gör stor skillnad. Väggen och hyllsystemet kan skeva rätt rejält om det är variation på lasten.
Vid vilken last ska man börja tänka på detta för en reglad vägg, säg med 45x70 respektive 45x95?

yoloboi skrev:
Vid vilken last ska man börja tänka på detta för en reglad vägg, säg med 45x70 respektive 45x95?
Allt beror på vad man ska göra med väggen, men varför snåla med masonit. Bättre att göra en ordentlig vägg direkt med mindre risk att behöva bygga om den i framtiden.

• Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
Det är alltså viktigt att ha det väggmonterat med fritt golv?

• Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
W wuchi skrev:
Hej!

Borde väl funka med reglar på cc60, tänker jag, ihop med 15mm k-plyfa.

Hur mycket vikt klarar Elfas system?

Viktklassning på Elfa (och liknande system) är ju en maxvikt per stolpe vilket många glömmer bort då de tittar på vad en hyllkonsol eller ett bärplan tål så det är ju cc-måttet som man får anpassa efter belastning. Men hänger man upp en horisontell skena och har stolparna löst hängandes i den så är den bra mycket starkare än man tror om infästningen är stabil. Hade en äldre släkting som hade anpassat cc för att få in stora plastbackar på 45/60 liter mellan konsolerna och de var fyllda med elkabel, maskiner, sågklingor, verkstadsböcker, skruvpaket och allt möjligt tungt. Fem hyllplan högt, en skena brett och 45 cm djup. Jag blev både förskräckt och imponerad när jag monterade ner hyllan som altså hade avsevärd last och var frihängande...

Redigerat:
P
Allt beror på vad man ska göra med väggen, men varför snåla med masonit. Bättre att göra en ordentlig vägg direkt med mindre risk att behöva bygga om den i framtiden.
Håller med till fullo! Masonit är inte bra i dom flesta fall. Även detta. Det jag ville säga var att plyfa inte behövs om regelstommen görs stark och att hyllorna fästs i den. Plyfa har blivit dyrt. Men jag ska pudla här och erkänna jag missat detaljen om att plyfan passar bra rent estetiskt som ytskikt - då är det en no-brainer att gå "din" väg och nyttja skivan. Kommer bli en kalasstark och kalasstyv vägg.

• Gilla
FlugfiskarniJämtland
  • Laddar…
cc 60 lär räcka och bli över. Skruvar du både listen och skenorna blir det dessutom mycket starkare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.