Ok. Frågan låter lite knäppt som ”kan taket ligga ute?” 😁
Jag har köpt några begagnade takpannor. Det är alltså tegel, inte betongpannor… Tror de är från 70-talet. Jag vill ha dem för att laga/komplettera mitt tak.
Just nu ligger de ute. Staplade på en pall.
Givetvis regnar det på dem…
Tål pannorna att ligga såhär?
Finns det risk för skador, is som spräcker dem?
Kollade idag, är mindre mängd påväxt av något vitt, typ light-mögel.
Nej, jag har ingen vettig plats inne.
Kan såklart fixa en plåt över så de slipper bli blöta….
Jag har köpt några begagnade takpannor. Det är alltså tegel, inte betongpannor… Tror de är från 70-talet. Jag vill ha dem för att laga/komplettera mitt tak.
Just nu ligger de ute. Staplade på en pall.
Givetvis regnar det på dem…
Tål pannorna att ligga såhär?
Finns det risk för skador, is som spräcker dem?
Kollade idag, är mindre mängd påväxt av något vitt, typ light-mögel.
Nej, jag har ingen vettig plats inne.
Kan såklart fixa en plåt över så de slipper bli blöta….
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 408 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 408 inlägg
Pressening duger inte, måste vara minst +16⁰....
Nä men seriöst en pall i botten är bra och jag tycker nog man kan slänga över något som håller bort det mesta av vattnet. Jag skulle dock stapla om dom stående som dom kommer om man köper dom. jag gillar inte att understa pannan har ≈100kg på sig, en annan fördel är att snö och vatten som blåser in bara rinner av. Tegel må vara ett bra takmaterial men stående vatten och vinter mår det inte så bra av.
Nä men seriöst en pall i botten är bra och jag tycker nog man kan slänga över något som håller bort det mesta av vattnet. Jag skulle dock stapla om dom stående som dom kommer om man köper dom. jag gillar inte att understa pannan har ≈100kg på sig, en annan fördel är att snö och vatten som blåser in bara rinner av. Tegel må vara ett bra takmaterial men stående vatten och vinter mår det inte så bra av.
Klicka här för att svara